چطور بهترین ورژن از خودمان بشویم ؟
- چطور بهترین ورژن از خودمان بشویم؟
اصطلاح مهارت های فردی (Personal Skills) در دهههای اخیر بسیار رایج شده است. البته اوایل به این دلیل از واژه فردی استفاده میشد که آن را از مهارتهای سازمانی (Organizational Skills) متمایز کند. مثل مهارت نقاشی، نواختن ساز، فن بیان و تسلط کلامی که تمرین یا کاربردی بودنشان منوط به عضوی از یک مجموعه بودن نیست.
مهارتهای سازمانی، توانمندیهایی هستند که برای تمرین و بهکارگیری آنها نیاز به بستر سازمانی یا یک فضای همکاری است. مثلاً مهارت تفویض اختیار یا کار تیمی، مهارتهایی هستند که در فضای سازمانی و محیط کسب و کار کاربرد دارند.
اما امروزه اکثر پژوهشگران این حوزه معتقدند که مرز میان مهارتهای فردی و سازمانی مبهم شده است. چرا که مرز میان زندگی شخصی و شغلی مبهم شده است. همچنین تنوع سبکهای زندگی، افزایش پیچیدگی زندگی و کاهش پیشبینیپذیری آن و دهها عامل دیگر، دسته بندی مهارتها بر اساس قلمرو آنها (فردی و سازمانی) را بیمعنی کرده است.
مثلاً مهارت تصمیمگیری در هر دو حوزه زندگی فردی و سازمانی مصداق دارد. همینطور مهارتی مانند تفویض اختیار که حتی در محیط خانواده و پرورش کودکان، برای خانوادههایی که دغدغه رشد مهارت های فردی کودکانشان را دارند، هم کاربرد دارد. به همین علت، طی سالهای اخیر اصطلاح مهارت فردی کمتر بهکار برده میشود و اصطلاح دقیقترِ توسعه فردي (Personal Development) رایج شده است.
یکی از مهمترین و شاید هم مهمترین رازی که از انسان های موفق جهان در هر حوزه ای می توان می توان برملا کرد و بر اساس آن ما هم به همه آرزوهایمان برسیم این است که آنها هیچوقت سعی نکردن که جای کسی را بگیرن با برند کسی را بدزدن بلکه آنها با یک برنامه ریزی درست و مستمر سعی کردن که هر روزی با یک قدم رو به جلو بصورت مستمر آنقدر ادامه بدهند تا روزی برسد که بهترین خودشان شوند یا بقول معروف بهترین ورژن از خودشان را به جهان ارائه دهند. این یک راز مهم افراد موفق است که آنقدر ساده و دم دستی بنظر می رسد که هیچکس به آن اهمیت در حد یک راز نمی دهد.ولی مطالعه زندگینامه همه افراد موفق جهان این موضوع را تایید می کند .ما در این مقاله سعی در ارائه مطالبی داریم که با یک برنامه ساده بتوانید اولا مهارت هایی که لازم دارید تا در زندگی بتوانید پیشرفت نمایید را بشناسید و همچنین با این برنامه بتوانید هر روز یک گام رو به جلو بردارید و روزی بهترین ورِژن از خودتان را به این جهان به نمایش بگذارید.
“توسعه فردی” به معنی توسعه چه بخشهایی از زندگی فرد است؟
توسعه فردی به معنای بهبود مهارتها، افزایش یادگیری، شناخت نقاط ضعف و قدرت، پیشرفت در زمینه شغلی و بطور کلی بالا بردن کیفیت زندگی است. توسعه فردی یعنی تلاش برای بدلشدن به نسخهای بهتر از خود.
مهارتهای آن هم شامل مواردی میشوند که احساسات، رفتار و افکارمان را توسعه و رشد میدهند. از کلاسهای ورزشی که شرکت میکنیم تا ادامه تحصیل و جلسات روانکاوی، همگی زیر مجموعه موضوع توسعه فردی هستند. زیرا به بیان ساده میتوان گفت همه این کارها در جهت پیرایش یا آرایش فردیت و کلیت زندگیمان است.
“توسعه مهارت های فردی” چگونه ممکن میشود؟
توسعه فردی و برنامهریزی به این معنی است که فرد میخواهد با کسب مهارت (چه فردی و چه سازمانی) به فردی توانمندتر تبدیل شود. این فرد برای خود و سازمانش موثرتر و ارزشآفرینتر خواهد شد. توسعه فردی (یا به تعبیر قدیمیتر آن: توسعه مهارتهای فردی) یک اقدام مقطعی نیست؛ بلکه مسیری طولانی است که باید گام به گام طی شود. به همین علت، بدون برنامهریزی امکانپذیر نیست.
برای شروع این فرآیند مثل هر برنامه استراتژیک دیگری، ابتدا به شناخت دقیق از نقاط قوت و ضعف خود نیاز داریم و سپس در پی آن و در راستای بهبود باورها و کارهایمان دورههای آموزشی مناسب را انتخاب میکنیم. خوشبختانه در دنیای امروز دسترسی به اطلاعات اولیه علم روانشناسی، دورههای روانشناسی، خودشناسی و توسعه فردی از هر زمان دیگری سادهتر شده است. به این ترتیب با سرمایهگذاری روی خودمان پتانسیل رشد و تبدیل شدن به بهترین نسخه از خود را به حداکثر میرسانیم.
می خواهم بهترین
ورژن از خودم باشم
یا
می خواهم برای توسعه فردی ام برنامه ریزی کنم چکار باید بکنم ؟
انواع مهارتهای کاری شامل چه مواردی است؟
در یک دستهبندی به مهارتهایی که تواناییهای موردنیاز برای شغل یا صنعت هستند مهارتهای سخت میگویند و به یکسری از تواناییهایی شخصی که در هر شغلی میتوان آنها را به کار گرفت مهارتهای نرم یا soft skills میگویند. مهارتهآی سخت در واقع تواناییهای تخصصی هستند که در مدرسه، دورههای آموزشی یا تجربیات شغلی آموخته میشوند.
از طرف دیگر مهارتهای نرم به عنوان مهارتهای انسانی یا مهارتهای اجتماعی شناخته میشوند؛ مثل مهارت ارتباطات، خدمات مشتری، حل مسئله، مدیریت زمان، رهبری و….
الکس گری نویسنده ارشد مجمع جهانی اقتصاد در این مورد توضیح میدهد، «با انبوه محصولات جدید، فناوریهای جدید و روشهای جدید کار کردن، کارکنان لازم است که خلاقتر شوند تا بتوانند از این تغییرات بهره ببرند. رباتها شاید به ما کمک کنند که سریعتر به جایی که میخواهیم برسیم، ولی آن ها هنوز نمیتوانند به اندازه انسانها خلاق باشند.»
مجمع جهانی اقتصاد با نظرسنجی از مدیران ارشد منابع انسانی در شرکتهای پیشتاز جهان، گزارشی تحت عنوان «آینده شغلها» را منتشر کرده که در آن 10 مهارتی که تا سال 2020 به آنها نیاز خواهید داشت را معرفی کرده است. مهارتهای کاری دهگانه معرفی شده این مجمع را با هم ببینیم:
توسعه شخصی یا توسعه فردی یعنی چه ؟
اصولا هر فردی برای آنکه بتواند از پس چالش ها و مسائل روزمره زندگی و همچنین چالش های شغل و روابطش با دیگران و مشکلاتی که در مسیر اهدافش پیش می آیند ٰ بر بیاید باید یکسری مهارتهای بخصوصی را بلد باشد .تا بتواند در واقع لزوم با استفاده از این مهارتها مشکلات خود را حل نماید.
شاید بپرسید که من از کجا بدانم که در چه حوزه ای اصلا باید آموزش ببینم و اساسا این مهارت های فردی که ممکن است به آنها نیاز پیدا کنم کدام مهارتها هستند؟
سازمان بهداشت جهانی مهارتهای دهگانهای را معرفی کرده است که هرکس باید این تواناییها را برای داشتن زندگی فردی و اجتماعی موفق کسب نماید. یاد گرفتن مهارتهای زندگی، توانایی، اجتماعی و روانی فرد را افزایش میدهد و باعث میشود تا فرد توانایی پیدا کند به بهترین و موثرترین طریق با مشکلات و دشواریهای زندگی مواجه شود.
مهارت خودآگاهی
توانایی شناخت نقاط ضعف و قوت و یافتن تصویری درست و واقعی از خود. شناخت نیازها و تمایلات فردی برای آشنایی با حقوق و مسئولیت های فردی – اجتماعی
مهارت همدلی
درک کردن دیگران و مشکلاتشان و شرایطی که در آن قرار گرفته اند، در هر شرایطی. این مهارت به دوست داشتن و دوست داشته شدن و در نتیجه روابط اجتماعی بهتر افراد با یکدیگر می انجامد.
مهارت روابط بین فردی
مشارکت و همکاری با دیگران، همراه با اعتماد واقع بینانه، که در کنار تقویت دوستی ها، دوستی های ناسالم و نادرست را خاتمه می دهد تا کسی از چنین روابطی آسیب نبیند.
مهارت ارتباط موثر
درک بهتر نیازها و احساسات دیگران، به شیوه ای که فرد بتواند نیازها و احساسات خودش را نیز در میان بگذارد. تا ارتباطی رضایت بخش شکل گیرد.
مهارت مقابله با فشار عصبی
با آموختن این مهارت افراد هیجان های مثبت و منفی را در خود و دیگران می شناسند و سعی می کنند در زمان هیجانات خودر ا کنترل کنند.
مهارت مدیریت هیجان
هر انسانی که در زندگی خود با هیجانات گوناگونی از جمله غم، خشم، ترس، خوشحالی، لذت و موارد دیگر مواجه است که همه این هیجانات بر زندگی او تاثیر می گذارد. شناخت و مهار این هیجانات، همان مدیریت هیجان است. برای کسب این مهارت فرد باید بتواند احساسات و هیجانات دیگران را نیز درک و به نوعی این هیجانات را مهار کند.
مهارت حل مسئله
زندگی سرشار از مسائل ساده و پیچیده است. با کسب این مهارت بهتر می توانیم مشکلات و مسائلی را که هر روز در زندگی برایمان رخ می دهند، از سر راه زندگیمان برداریم.
مهارت تصمیم گیری
برای برداشتن هر قدمی در زندگی باید تصمیم گیری کنیم، مسیر زندگی انسان را تصمیم گیری های او مشخص می کند. با آموختن این مهارت هداف خود را واقع بینانه تعیین و از میان راه حل های موجود بهترین را انتخاب می کنیم و مسئولیت عواقب احتمالی تصمیم های خود را نیز به عهده می گیریم.
مهارت تفکر خلاق
تفکر یکی از مهمترین مهارت های زندگی است. مهارت تفکر خلاق، همان قدرت کشف، نوآوری و خلق ایده ای جدید است تا در موارد گوناگون بتوانیم راهی جدید و موثر بیابیم. با آموختن تفکر خلاق، هنگام مواجهه با مشکلات و دشواری ها احساسات منفی را به احساسات مثبت تبدیل می کنیم. هنگامی که تفکر خلاق را می آموزیم دیگر مشکلات زندگی مزاحم ما نیستند و ما را فلج نمی کنند، بلکه هر کدام فرصتی هستند تا راه حل های جدید بیابیم و مشکلات را به گونه ای حل کنیم که کسی تاکنون این کار را نکرده باشد.
مهارت تفکر نقادانه
این مهارت موجب می شود هر چیزی را به سادگی قبول یا رد نکنیم و پیش از آن، موضوع مورد نظر را به خوبی مورد بررسی قرار دهیم و نگاه سطحی به مسایل نداشته باشید و پس از آن، در مورد رد یا پذیرش آن تصمیم گیری کنیم. با آموختن تفکر نقادانه فریب دیگران را نمی خوریم و به عاقبت امور به خوبی فکر می کنیم و دقیق و درست تصمیم می گیریم و ارتباطات درستی برقرار می کنیم. مدل دهگانه
تکنیک نوشتن برنامه توسعه شخصی :
نوشتن برنامه توسعه شخصی فرآیندی است که طی آن مشخص میشود چه چیزی برای ما مهم است، چه هدفی داریم، چه نقاط قوتی برای رسیدن به این هدف داریم، چطور باید به این اهداف برسیم و چه مواردی را باید در طول زمان بهبود ببخشیم. توسعه فردی نه تنها به خود شخص، که به بسیاری از مدیران کسبوکارها و روند پذیرش مشاوره و کسب و کار کمک کرده تا کارکنانی با انگیزه و بهرهور داشته باشند و همچنین به بسیاری از افراد جسارت بخشیده تا کسبوکار خود را شروع نمایند. با نجات همراه باشید تا در ادامه مقاله هرآنچه نیاز هست که درباهی ” چطور برنامه توسعه شخصی بنویسیم” بدانید مطلع بشوید. یک برنامه توسعه فردی به افکار ما ساختار و چهارچوب میبخشد، ایدههایی که برای توسعه خود داریم را تبدیل به یک برنامه مدون میکند و باعث میشود جزئیات را از قلم نیندازیم؛ بدین شکل سبب میشود برنامههای قابل اجرا و واقعبینانه داشته باشیم.
نوشتن برنامه توسعه شخصی فرآیندی است که طی آن مشخص میشود چه چیزی برای ما مهم است، چه هدفی داریم، چه نقاط قوتی برای رسیدن به این هدف داریم، چطور باید به این اهداف برسیم و چه مواردی را باید در طول زمان بهبود ببخشیم. یک برنامه توسعه شخصی به افکار ما ساختار و چهارچوب میبخشد، ایدههایی که برای توسعه خود داریم را تبدیل به یک برنامه مدون میکند و باعث میشود جزئیات را از قلم نیندازیم؛ بدین شکل سبب میشود بدون استرس برنامههای قابل اجرا و واقعبینانه داشته باشیم.
مهارت های فردی و اجتماعی به طور کلی چه مواردی را شامل میشوند؟
هر انسان سالمی میخواهد در زندگی تمامی تجاربی که طی آن به خود و دیگران آسیبی نمیرساند را کسب کند و در حد توان برای محیط و جامعهاش مفید باشد تا ازین طریق به احساس ارزشمندی دست پیدا کند. چنین فردی قطعا نیاز دارد که برای رشد شخصیت و بهبود فردیتش تلاش کند. بدون تردید یادگیری مهارتهای نرم در زندگی شخصی و شغلی مسیرهای رشد را هموار میکند و میتواند موجب تقویت شخصیت خود شود.
نمیتوان به طور دقیق گفت که بهترین مهارتهای توسعه فردی چه مواردی هستند. چرا که این موضوع بسته به اهداف شخصی افراد متفاوت است. اما مهارتهای فردی بخصوصی هستند که برای داشتن یک زندگی همراه با احساس رضایت در این روزگار پررقابت کمک کننده و بعضاً حیاتی هستند. در ادامه میتوانید لیست این توانایی ها که توسط سایت متمم در دستهبندیهای مشخص گردآوری شده است را ببینید:
لیست مهارت های فردی
مهارتهای پایه
برنامهریزی، یادگیری، مطالعه حرفهای، مهارت ارتباط بین فردی، مهارت خودانگیزی (انگیزه دادن به خود)، گزارشنویسی، مهارت مشاهده، مهارت تخمین زدن و برآورد کردن، مهارت حل مسئله، خلاقیت، ایدهپردازی و نوآوری، مهارت ارتباط شفاهی در روابط، مهارت ارتباط نوشتاری، بازیابی پس از شکست، زمانبندی فعالیتها، تصمیمگیری پختهتر، تنظیم رابطه بهتر با پول.
مهارت های سطح اول
همکاری با دیگران (فردی/سازمانی)، مدیریت تعارض، انعطافپذیری، کار تیمی، اخلاق حرفهای، مهارت فروش، مهارت ارائه، مدیریت استرس، مسئولیتپذیری، شناخت و مدیریت هیجانات، مواجهه با سیاسی کاری در محیط کار، مدل ذهنی مبتنی بر خدمت (الگوهای غیرانتفاعی)، کسب درآمد از خدمت (الگوهای انتفاعی)، یادگیری زبان انگلیسی (یا هر زبان دیگر)، مهارت حضور در جمع، تفکر نقادانه، حمایت اجتماعی.
مهارتهای سطح دوم
کاریزما و تاثیرگذاری بر روی دیگران، مذاکره، استقرار تکنولوژی در محیط کسبوکار، مهارت ریسک کردن، مهارت تفویض کار به دیگران، مدیریت پروژه، مدیریت مالی، مدیریت انسانها، برندسازی شخصی، ایجاد اعتبار تخصصی، تدریس، مدیریت جلسات.
مهارتهای سطح سوم
تعریف و تدوین چشم انداز، شناخت محیط اطراف (شغلی و اقتصادی)، مربیگری و منتورینگ، تفکر استراتژیک، کارآفرینی، ارائه مشاوره به دیگران.
برخی مهارتهای تخصصی
استراتژی محتوا، گیمیفیکیشن، بازاریابی محتوا، دیجیتال مارکتینگ، آشنایی با رسانهها، تولید محتوا، تحقیق، تحلیل اطلاعات، جمع آوری و مستندسازی اطلاعات، مدیریت شبکههای اجتماعی، مدیریت بازاریابی.
حالا از کجا باید شروع کنیم؟
بیاد داشته باشید که هر“ برنامه توسعه شخصی مؤثر“ باید میزان مشخصی از جزئیات را در بر بگیرد. برای نوشتن یک برنامه توسعه فردی خوب نیاز است ۹ گام زیر را برداریم:
1. اهدافمان را مشخص کنیم
2. اولویتبندی کنیم
3. ضربالاجل (deadline) تعیین کنیم
4. نقاط قوت خود را بدانیم
5. فرصتها و تهدیدها را شناسایی کنیم
6. مهارتهای جدید کسب کنیم
7. اقدام کنیم
8. کمک بگیریم
9. میزان پیشرفت را ارزیابی کنیم
۱–مشخص کردن اهداف:
در قدم اول، اهدافی که واقعا برایتان مهم هستند را مشخص کنید. این اهداف میتوانند مربوط به شغل شما و یا زندگی شخصیتان باشند (شروع کردن یک فعالیت جدید، یک ورزش جدید، کم کردن وزن یا یادگیری یک زبان جدید). ۵-۱۰ هدفی که برایتان بسیار مهم هستند را بنویسید
۲–اولویتبندی:
از بین اهدافی که یادداشت کردهاید کدامیک مهمترین است؟ این هدف، هدف کلیدی شماست که باید بر آن تمرکز کنید. ممکن است هدفتان رسیدن به یک موقعیت شغلی، تناسب اندام یا بدست آوردن مهارتی جدید باشد. آیا کسب هیچ مهارت جامع و چندجانبهای در لیست شما قرار دارد؟ مثلاً مهارت سخنوری که باعث افزایش اعتماد به نفس شما، روابط بهتر با دیگران و حتی موفقیت شغلی شما خواهد شد.
۳–تعیین ضربالاجل:
اگر شما هدف دارید اما زمانی برای رسیدن به آن تعیین نکردهاید یا بازهی زمانی بسیار کوتاهی برای رسیدن به هدف خود در نظر گرفتهاید شانس رسیدن به هدفتان نزدیک به صفر است. اهداف SMART را فراموش نکنید. برای مثال به جای اینکه بگویید میخواهم روزی ثروتمند شوم، این هدف را به صورت کمّی مشخص کنید: “میخواهم تا پایان امسال درآمد خود را دوبرابر کنم”. چنانچه یک زمانبندی معقول برای رسیدن به هدفتان در نظر گرفتهاید، مهم است که به آن پایبند باشید. جدی باشید؛ اگر شما برنامه خودتان را جدی نگیرید هیچکس دیگر نیز شما و برنامههایتان را جدی نخواهد گرفت. به جای تمرکز کردن بر مشکلات و موانعی که ممکن است بر سر راهتان قرار بگیرد، به این فکر کنید که وقتی به هدفتان رسیدید چه احساس فوقالعادهای خواهید داشت. همچنین میتوانید برای رسیدن به هدفتان یک پاداش مشخص کنید که به خودتان هدیه بدهید
۴–نقاط قوتتان را بشناسید:
هر کسی در برخی از حوزهها عملکردی بالاتر از حد متوسط دارد. اگر شما بازیگر یا هنرمند خوبی نیستید ممکن است یک مدیر، پدر، مادر یا یک پزشک فوقالعاده باشید. نقاط قوت کلیدی شما چه هستند؟ اگر در مورد پاسخ این سوال مطمئن نیستید، از دوستان و خانوادهی خود بپرسید که بزرگترین نقاط قوتتان از نظر آنها چیست. نقاط قوت شما مواردی است که شما در آنها شاخص هستید و هیچکس نمیتواند آنها را از شما بگیرد. نقاط قوت خود را بنویسید و مشخص کنید کدامیک از آنها میتواند شما را در رسیدن به هدفتان یاری کند؛ نظم، صبر، هوش، برخورد خوب، سرعت عمل یا …؟
۵–فرصتها و تهدیدها را شناسایی کنید:
رفتارها و عادتهای فعلی شما ممکن است حامی شما در مسیر رسیدن به هدفتان باشند و یا برعکس، جلوی حرکت شما را بگیرند. کدامیک از رفتارها و عادات شما برای هدفتان تهدید محسوب میشوند؟ اینها کارهایی هستند که باید انجامشان را متوقف کنید. برای مثال اگر هدف شما این است که ۱۰۰ سال عمر کنید، باید سیگار کشیدن، خوردن غذاهای ناسالم و استرس و نگرانی بیش از حد در مورد زندگی را متوقف کنید. ۵ عادتی که باید برای رسیدن به هدفتان متوقف شوند را بنویسید.
فرصت آفرینان موفق و الگوی شخصیتی آنها برگرفته از همین عادت های مبتنی بر هدف است ، از سوی دیگر، رفتارها و عاداتی وجود دارند که با شروع آنها میتوانید با سرعت و سهولت بیشتری به اهداف خود برسید. چه رفتارها و عاداتی را باید آغاز کنید؟ برای مثال اگر میخواهید پول بیشتری پسانداز کنید باید مدیریت کردن هزینههایتان را آغاز کنید، مخارجتان را بنویسید، کمتر خرج کنید و … . ۵ کاری که باید برای رسیدن به هدفتان آغاز کنید را بنویسید.
۶–کسب مهارتهای جدید:
برنامه توسعه فردی برای این طراحی و نوشته میشود تا شما را از جایی که حالا هستید به جایی که میخواهید باشید برساند. اگر میخواهید چیزی را بدست آورید باید حاضر باشید بهای آن را پرداخت کنید. برای مثال اگر هدف شما این است که در کار خود یک پله بالاتر بروید، لازم است مهارتهای جدیدی را یاد بگیرید. اگر میخواهید کسب و کار جدید را راهاندازی کنید باید درمورد بازاریابی، کارآفرینی، مدیریت مالی و … یاد بگیرید. لیستی از مهارتهایی که به شما در رسیدن به اهدافتان کمک میکنند تهیه کنید.
۷–اقدام کنید:
اگر میخواهید به هدف بزرگی برسید، کارهای زیادی هست که باید انجام دهید. ۳-۵ کار مهمی که باید تا قبل از ضربالاجلتان برای رسیدن به مهمترین اهداف خود انجام دهید را بنویسید.
۸– کمک بگیرید:
چه کسی میتواند به شما کمک کند که سریعتر به هدفتان برسید؟ اگر میخواهید تغییری در کار خود ایجاد کنید میتوانید با مشاور کسبوکار مشورت کنید، اگر میخواهید کاهش وزن داشته باشید باید با یک مربی تناسب اندام مشورت کنید، اگر هدف سرمایهگذاری دارید از یک مشاور مالی کمک بگیرید و … . لیستی از کسانی که میتوانند به شما کمک کنند تا به هدفتان برسید تهیه کنید.
۹–ارزیابی کنید:
هر چند وقت یکبار میزان پیشرفتتان را در برنامه توسعه شخصی بازنگری کنید، در صورتی که شرایطی تغییر کرده و بر برنامه شما اثر میگذارد آنها را مشخص کنید، مواردی که نیاز به بهبود دارند را بنویسید و استراتژیهای جدیدتان را مشخص کنید. میتوانید از یک فرد مورد اعتماد بخواهید در ارزیابی میزان پیشرفت شما را همراهی کند.
برنامه توسعه شخصی یک ابزار بسیار مناسب برای ارزیابی زندگی شماست. سعی کنید برنامه توسعه فردی خود را در بازههای زمانی ماهانه و سالانه (به خصوص در شروع ماه و سال جدید) تهیه کنید و با توجه به این برنامه خود را ارزیابی نمایید. به این ترتیب هر روزتان هدفمند و در راه ساختن آیندهای است که برای خودتان میخواهید.
نمونه فرم برنامه توسعه فردی