ghanoon jazb 4

قانون جذب ،موضوعی جدید یا قدیمی ست ؟

در واقع در این بخش از موضوعی که نام آنرا قانون جذب گذاشته ایم با این هدف که :

  1. اولا می خواستیم برای شما عزیزان این موضوع را یادآور شویم که چیزی که تحت عنوان  “قانون جذب” از سال 2006 در رسانه ها رایج شده است ، درست و صحیح و علمی آن مطالب ست که سعی کرده ایم در این دوره برای شما آماده نماییم
  2. ثانیا : این موضوع ،مطلب جدید و تازه ای نیست که بعضی از مدرسین آنرا در حد پیدایش یک دین و حتی مذهب قداست داده اند .تا جایی که گویی حتی خالق و پروردگار این جهان نیز تحت قوانین خودش یعنی همین قانون جذب دارد جهانش را اداره می کند

در واقع با نگاهی به علوم قدیمی فرهنگ غنی خودمان ، حتی بدون داشتن مدرک تخصصی خاصی می توان پی به پیشینه و قدمت این موضوع در نگاه اندیشمندانی همچون مولانا ، حافظ ، ابونصرفارابی ، و سایر اندیشمندان بوده است .

والبته و صد البته نه به این شکلی که این روزها بعضی از مدرسین و حتی اسایتد این روند ها و سنت های قدیمی الهی را آنچنان با بعضی از موضوعات دیگر پیوند می دهند که گویی دینی جدید ظهور کرده است.

این موضوع و ارتباط آن با این مثال دقیقا شبیه این می ماند که مدرسی بلند شود و با شور و هیجان در همایشی اعلام کند که می خواهد روشی بسیار جدید برای حفط سلامتی اتان برایتان ارائه دهد که عبارت باشند از اینکه مثلا:

1- پیش از غذا دستان خود را بشویید

2- پیش از خواب مسواک بزنید

3- قبل از استحمام ، غذا نخورید

4- و مواردی از این دست

البته در درست بودن مطالب او شکی نخواهد بود ،ولی آنچه مورد سئوال قرار خواهد گرفت تازه بودنش و از طرف دیگر مرتبط بودنش با یافته های این شخص می تواند باشد

در مورد قانون جذب اگر کسی بخواهد این موضوع را با این نگاه بپذیرد در واقع دچار یک همچنین اشتباهی شده است وگرنه موضوعات مطرح شده در این عنوان جذاب بصورت جداگانه نه تنها در بسیاری از آموزه های دینی خودمان آمده است ، بلکه در بسیاری از توصیه های اندیشمندان قدیم نیز شما آنها را خواهید دید و از آن مهمتر امروزه ،علم روانشاسی در حال آموزش بسیاری از آن موضوعات با شیوه و روش درست علمی اش می باشد

این نکته را می خواستیم ،پیش از مطالعه ادامه مقاله حتما یادآور شده باشیم 

حال برویم سومین بخش از قانون جذب الماسی (5بعدی) : یعنی اقدام یا عمل کردن

همانطور که در بخضش های قبل یادآور شدیم ، مدلی که با آن روی در حال آموزش قانون جذب هستیم ، تحت عنوان قانون جذب 5 بعدی یا همان مدل الماسی ( که بدلیل 5 ضلعی بودنش این عنوان را برای آن انتخاب کرده بودیم ) شامل 5 مولفه یا همان بعد می شود که چهارمین مولفه از این مدل ، “اقدام کردن ” است که در این بخض می خواهیم این مولفه را از نگاه های مختلف تحت ارزیابی و تحلیل خود قرار دهیم

بنابراین .....

اگر بدنبال یادگیری مدلی موفق برای رسیدن به اهداف زندگی اتان هستید، سعی کنید قوانین حاکم بر جهان را بطور صحیح یاد بگیرید

پیش از هر چیز لازم به یادآوریست که عنوان “5 بعدی ” نشان از 5 مولفه ای دارد که در این دوره بر روی اصلاح و تقویت آن تاکید می شود .که عبارتند از :

1) کلام    2) افکار   3) رفتار   4) باور   5) احساس

زیرا علم رونشناسی ، بر این باور است که چنانچه مدلی بتواند این 5 مولفه انسانی را تحت کنترل خود در بیاورد می تواند ،در نهایت آن شخص را به اهداف و آرزوهایش برساند.منتهی نباید در مسیر آموزش از خرافه و یاوه هایی که بعضی از به اصطلاح مدرسین امروزی به خورد دانش پژوهان خود می دهند ،غافل شد .زیرا مسیر موفقیت برای افراد جویای آن بقدری دارای جاذبه های خیره کننده است که متاسفانه بعضی از مشاقان این مسیر ازمطالب آلوده به کراهات ،خرافه ها و موضوعات من درآوردی یا حتی فرقه های ضد دینی یا ضد خدایی آن غافل شده و بصرف اشتیاق سوزانی که برای رسیدن به هدف خود دارند هر خرافه ای را بعنوان روش و اصولی جدید، می پذیرند

و ما در اینجا یادآور می شویم ، همانطور که همه شما عزیزان مستحضر هستید ،چیزی که بخورد ذهن و ذهنیت یک انسان برود و در لایه های زیرین ناخودآگاه او تبدیل به افکار چند لایه ای ،یعنی همان باورهای شخصی او بشود به اسن سادگی ها قابل تغییر نیستند.بنابراین از شما دانشجوی عزیز درخواست می نماییم که در انتخاب استاد، محل آموزش و حتی مطالب مورد نیاز خود نهایت دقت و وسواس سختگیرانه خود را بکار ببرید و همراه مطالب هر استادی را از هر مجموعه ای که باشد (حتی خود ما ) زیرا سختگیرانه ترین سئوالات منطقی و اصولی برده تا خدای ناکرده ، مسیر تحقق رویاهای شما ،تبدیل به مسیر سقوط باورها و اعتقادات شما نگردد 

امیرمومنان حضرت علی (ع ) در این مورد ،با دیگاهی کاملتر و بسیار ژرف تر این مولفه ها را خیلی زیبا در ارتباط با یکدیگر اینگونه بیان می فرمایند:

مواظب افکارت باش که گفتارت میشود

مواظب گفتارت باش که رفتارت میشود

مواظب رفتارت باش که عادتت میشود

مواظب عادتت باش که شخصیتت میشود

مواظب شخصیتت باش که سرنوشتت میشود

مطمئنا هیچ روانشناس یا جامعه شناسی در جهان ، به این زیبایی نمی توانست یک همچنین مدل کامل و در هم تنیده ای را به این زیبایی در قالب کلامی شعرگونه که برای هر انسانی قابل فهم است بیان نماید.

دقیقا 5 مولفه یا همان بعدهایی که در قانون جذب 5 بعدی یا الماسی در موردش بتفسیر در خود دوره صحبت خواهیم کرد ، بخوبی در این گفتار گویا و جامع امیرالمومنین خودنمایی می کند .یعنی گفتار یا همان کلام که اولین مولفه ایست که انسان ها بوسیله آن بر روی زندگی و جذب افراد و رویدادها و افکار و …. می توانند ، تاثیرگذار باشد

رفتار یا اقدام ، یکی دیگر از مولفه هایست که انسان ها بوسیله آنها ، اتفاقات ، انسان ها و رویدادهایی را وارد زندگی خودشان می کنند .که بسیاری از رفتار های انسان ها علیرغم ظاهرشان که تحت کنترل و اراده ما هستند ، ولی در اصل در اختیار ناخودآگاه ما هستند .از راه رفتن گرفته تا ، عمل فکر کردن ، یا عمل تصمیم گیری  و ….

مولفه دیگری که در کلام امیر می توان به آن توجه داشت ، عادت ها هستند که برگرفته از رفتارهایی هستند که بسیار تکرار شده اند و انجام آنها ، هم اکنون در اختیار ناخودآگاه انسان هاست.

مولفه دیگر شخصیت انسان است که امیرمومنان ، در این کلام آنرا مورد توجه قرار داده است که خود شخصیت بردارنده زیر آیتم های زیادی از  قبیل ، ذهنیت ، باورها ، سبک تصمیم گیری ، نحوه نگرش به خود و جهان و دیگران و …. در این یک کلمه نهفته است.

البته باید یادآور شد که ، بزرگان دینی ما وقتی کلامی را اینچنین شیوا برای جامعه خود ، بزبان می آورند ، این کلام باید توسط اندیشمندان هر دوره ای راهکار سازی جهت اجرایی شدن شود.بعنوان مثال در مورد همان مولفه رفتار ، هم خود افراد و هم جامعه باید ریل گذاری هایی را بصورت شخصی و جمعی بپذیرند و مورد اجرا قرار دهند تا بعد از مدتها تبدیل به عادت سازی و نهایتا بخضی از شخصیت فرد بشود.و این مستلزم زمان ، تمرین ، صبر ، حوصله و پشتکار فردی و گروهی می باشد

(در ادامه … )

به همین بهانه ما موسسه آریال به پاس ابراز علاقه به تمامی خط شکنان مسیر موفقیت و علاقمندان به یادگیری اقدام تولید دوره ای تحت عنوان، قانون جذب برای شما دوستان گرامی نموده ایم.

علاقمندان در این دوره در کنار روش هایی جهت مدلسازی و تغییر روش های پیشین در جهت روندی یکپارچه و عاری از خرافه های شخصی یا گاها فرقه ای ، می توانند روش های علمی که به تایید تجربه و علم روانشناسی رسیده اند، علاوه بر یادگیری قوانین استاندارد موفقیت ، روحیه و انگیزه خود را ، نیز با کمک روش هایی قدرتمند از آموزه های دینی و فرهنگی و علمی بوده با روش هایی بسیار ساده ، را در کنار استاد خود بیاموزند.

 و با استفاده از فایل های تصویری ، صوتی و  پاورپوینتی و کتابچه های تمرین هر یک از شما عزیزان ، انشالله قوانین و مدل های موفقیت را فرا گیرید .

قصد ما آموزش اصولی و مدلسازی تکنیک هایی ست که احیانا تا کنون یادگرفته اید ،نه اینکه صرفا دانسته هایی تئوری و تکراری به شما منتقل شود.21 سال سابقه مشاوره و آموزش و تدریس در دانشگاه ها و سازمان و شرکت ها و موسسات و مربیگری مدیران عامل شرکت های بزرگ دولتی و خصوصی و انسان های موفق ما را مجهز به کوله باری از تجربیات مطمئن و ارزشمند نموده که در کنار تحصیلات آکادمیک تجربیات دوستان و دانش پذیران پیشین را برای شما ارائه خواهیم نمود

همراهی شما تا پایان مسیر موفقیت و همجواری با شما تا لحظه تحقق رویاهایتان افتخار و برند ماست .

منتظر حضور سبزتان هستیم

و اما …

بعد اقدام یا رفتار انسان چیست ؟ و چه تاثیری در تحقق رویاهای ما دارد ؟

همانطور که در مدل 5 مرحله ای یا همان مدل 5 بعدی ، که جهت زیبایی و سهولت در یادگیری و ماندگاری در ذهن ،ما عنوان مدل الماسی را بر روی آن قرار داده ایم ( زیرا شکل ظاهری الماس نیز دارای 5 ضلع می باشد ) نشان داده ایم ، سومین مرحله یا سومین بعد از مدل الماسی در جذب اتفاقات و رقم زدن رویداد و وقایع زندگی را ” اقدام” یا همان “نوع رفتار ” ما به خود اختصاص داده است .

یعنی اگر ما همه تکنیک ها و دستورالعمل های روانشناسی را در جهت رسیدن به هدف های زندگی امان ،نزد بهترین اساتید جهان نیز فرا بگیریم ،ولی هیچ “اقدام” و هیچونه عملی در جهت تحقق آنها انجام ندهیم ،گویا ما هیچ دانشی در این زمینه نداشته و با فردی که اصلا وقتی برای یادگیری این مطالب نگذاشته است و یکسره بدنبال کارهایی بغیر از یادگیری بوده است هیچ تفاوتی نداریم.

به همین دلیل است که از قدیم در فرهنگ غنی و زیبای ما ایرانیان آمده است که :

عالم بی عمل به چه ماند ؟ 

به زنبور بی عسل 

یعنی اگر دانشمندی باشد که همه چیز را بداند ولی در راستای دانسته هایش هیچگونه اقدام و عملی انجام ندهد ، دقیقا شبیه زنبوری می ماند که علیرغم زنبور بودنش ولی عسلی از او تولید نمی شود .پس هیچکس این زنبور را اصلا شاید زنبور القی ننماید .

در دین نیز داریم که :

عن أميرالمونين عليه السلام: إِنْ‌ أَحْبَبْتَ‌ أَنْ‌ تَكُونَ‌ أَسْعَدَ النَّاسِ بِمَا عَلِمْتَ فَاعْمَلْ. [۱]
اگر دوست داری سعادتمندترين مردم باشی به آنچه می‌دانی عمل کن.

مرحوم مجلسى در كتاب «بحار الانوار»، روايات مربوط به عالِم بى عمل را آورده است
1ـ علم بى عمل موجب نابودى و از بين رفتن علم است؛ در روايتى از رسول گرامى(صلی الله علیه و آله) چنين آمده است: «اِنَّ العِلمَ يَهْتِفُ بِالعَمَلِ فَاِن اَجَابَهُ وَ اِلَّا اِرتَحَلَ عَنهُ»(1)؛ (علم، عمل را ندا مى كند اگر جواب داد كه هيچ وگرنه از وجود آن عالِم كوچ مى كند).
از اين روايت استفاده مى شود كه علم در انسان نوعى انگيزه ايجاد مى كند و فقط مثل دوستى عزيز، انسان را صدا مى زند، اگر پاسخ گفتى با تو است، و اگر پاسخ ندادى علامت بى اعتنائى گرفته و ديگر منتظر تو نمى ماند و از تو جدا مى شود.
علم تحريك مى كند؛ ولى هرگز مجبور نمى كند، يعنى اين طور نيست كه هر عالِمى به صرف علم داشتن عامل باشد و علم او، او را به مرحله عمل بكشاند، خير، علم فقط مى خواند تا چه كسى جوابش دهد! در مكتب اسلام عالِم به كسى مى گويند كه به علمش عمل كند گرچه كم عمل باشد، يعنى ملاك عالِم بودن، تنها به علم نيست، بلكه به عمل بعد از علم است.

در روايتى از رسول اكرم(صلی الله علیه و آله) آمده: «اَلَا وَ اِنَّ العَالِمَ مَنْ يَعمَلُ بِالعِلمِ وَ اِن كَانَ قَلِيلَ العَمَلِ»(2)؛ (آگاه باشيد كه عالِم كسى است كه به علم عمل كند گرچه كم عمل باشد).

عنوان عالِم در اين مكتب بسته به عمل است اگر عمل بعد از علم بود مى توان به او اطلاق عالِم كرد. گويا بعد از علم آموختن صبر مى كنند تا ببينند اين آدم به علم خود عمل مى كند يا نه، اگر عمل كرد در جامعه اسلامى به عنوان عالِم شناخته مى شود. مثل اينكه بگويند كسى كه دكتر شده تا عمل نكند و علم را در بوته عمل نگذارد، مدرك به او داده نمى شود و عنوان پزشك بر او اطلاق نمى شود.
از نظر روانى اثبات شده كه اگر علم به مرحله اجرا درنيايد، به تدريج در اثر موريانه بى عملى از بين مى رود، در وادى بى عملى كبوتر علم نمى نشيند، و اگر بنشيند زود به پرواز درآمده كوچ مى كند. قلب عالِم بى عمل، شوره زارى است كه پرنده علم رغبت به فرود آمدن در آنجا را ندارد و اگر مجبور به فرود شود قصد اقامت ندارد.

اين مضمون روايت مولى علی(عليه السلام) در «نهج البلاغه» است كه مى فرمايد: «لَاتَجْعَلُوا عِلْمَكُم جَهلاً وَ يَقِينَكُم شَكّاً اِذَا عَلِمتُم فَاعمَلُوا وَ اِذا تَيَقَّنتُم فَاقدِمُوا»(3)؛ (علم خود را جهل و نادانى و يقين خود را شك قرار ندهيد زمانى كه دانستيد عمل كنيد و وقتى يقين كرديد اقدام كنيد!) چگونه مى شود علم جهل شود؟ وقتى كه به آن عمل نشود.
آنقدر عمل در اين مكتب مورد توجه است كه مولى علی(عليه السلام) مى فرمايند«اِنَّكُم اِلَى العَمَلِ بِمَا عَلِمتُم أَحوَجَ مِنكُم اِلَى تَعَلُّمِ مَالَم‌تَكُونُوا تَعْلَمُونَ»(4)؛ (شما به عمل به آنچه مى دانيد محتاج تريد تا يادگيرى آنچه ياد نگرفته ايد)؛ يعنى عمل به آنچه مى دانى بهتر از يادگيرى آن چيزى است كه نمى دانى.

در روايتى ديگر مولى مى فرمايند: «بر عالِم است كه به آنچه مى داند عمل كند، سپس دنبال يادگيرى آنچه نمى داند برود».(5)

2ـ علم بى عمل در ذهن و قلب مردم مؤثر نخواهد بود؛ در مقدمه كتاب «معالم الاصول» از مرحوم كلينى نقل مى كند كه امام صادق(عليه السلام) فرمودند: «اِنَّ العَالِمَ اِذَا لَم يَعمَل بِعِلمِهِ زَلَّت مَوعِظَتُهُ عَنِ القُلُوبِ كَمَا يَزِلُّ المَطَرُ عَنِ الصَّفَا»؛ (هنگامى كه عالِم به علمش عمل نكند، موعظه و پند او از قلبها مى لغزد، چنانكه باران از روى جسم صاف[مثل سنگ صاف] مى لغزد و نفوذ نمى كند). علم كه بايد در قلوب مؤثر شود، نفوذناپذير مى شود. كارائى علم و نفوذپذيرى آن به عمل است.

3ـ علم بى عمل نه تنها مفيد نيست كه دور كننده از خداوند و رحمت او نيز هست؛ بعضى مى گويند: علم بى عمل بى فائده است، ولى بايد گفت اى كاش چنين بود؛ يعنى اى كاش مانند حيوان چهارپائى بود كه بر او كتاب بار است و به او ضرر نمى زد. علم بی عمل، سنگدلى و قساوت و بدبختى مى آورد و نتيجه آن دورى از رحمت الهى است.

در روايتى آمده كه: «شخصى نزد امام زين العابدين(عليه السلام) آمد و از حضرت درباره مسائلى سؤال كرد و حضرت پاسخ گفتند. سپس خواست از مثل همان مسائل سؤال كند. حضرت فرمودند: «مَكتُوبٌ فِى الاِنجِيلِ: لَاتَطلُبُوا علِمَ مَا لَاتَعلَمُونَ وَ لَمَّا تَعمَلُوا بِمَا عَلِمتُم فَاِنّ العِلمَ اِذَا لَم يَعمَل بِهِ لَم يَزَدْ صَاحِبَه اِلَّا كُفْراً وَ لَم يَزْدَد مِنَ اللَّهِ تَعَالَى اِلَّا بُعْداً»(6)؛ (در انجيل نوشته شده كه دانستن آنچه نمى دانيد را طلب نكنيد، در حالى كه هنوز به آنچه مى دانيد عمل نكرده ايد؛ زيرا علم هنگامى كه به آن عمل نشود، صاحبش را غير از كفر نمى افزايد و به غير از دورى از خداوند چيزى زياد نمى كند)».

از حضرت عيسى(عليه السلام) نقل شده كه فرمود: ديدم سنگى را كه روى آن نوشته بود: مرا برگردان، من برگرداندم، در پشت آن نوشته شده بود: «مَنْ لَا يَعمَل بِمَا يَعْلَمُ مَشؤُومٌ عَلَيهِ طَلَبُ مَالَايَعْلَم وَ مَرْدُودٌ عَلَيهِ مَا عَلِمَ»(7)؛ (كسى كه به آنچه مى داند عمل نكند، طلب آنچه نمى داند براى او بدبختى است، و آنچه مى داند بى فائده و مردود است).

در روايتى از رسول اكرم(صلی الله علیه و آله) آمده: «كُلُّ عِلمٍ وَبَالٌ عَلَى صَاحِبِهِ اِلَّا مَن عَمِلَ بِهِ»(8)؛ (هر علمى موجب وخامت و بدعاقبتى صاحبش می شود؛ مگر علمي كه به آن عمل كند).
«اَلْمَرعَى الوَبيل» به مزرعه و چراگاهى گفته شده كه آفت زده باشد، هر علمى نيز مثل مزرعه آفت زده اى است كه چراگاه شيطان است؛ مگر اينكه صاحب آن به آن عمل كند و گويا عمل، عامل پيشگيرى از آفت اين مزرعه است.

4ـ موجب عقوبت سنگين است كه بدترين آن خارج شدن حلاوت ياد و ذكر خدا از قلب است؛ در روايتى آمده است كه خداوند تبارك و تعالى به حضرت داود(عليه السلام) وحى رساند كه: «اِنّ اَهوَنَ مَا اَنَا صَانِعٌ بِعَالِمٍ غَيرِ عَامِلِ بِعِلمِهِ اَشَدُّ مِنْ سَبْعِينَ عُقوبةً اَنْ اُخرِجَ مِنْ قَلبِهِ حَلَاوَةَ ذِكرِى»(9)؛ (همانا سبك ترين و خفيف ترين كارى كه با عالِم غير عامل به علمش مى كنم، شديدتر از هفتاد عقوبت است، و آن اين است كه شيرينى ذكر خود را از قلب او خارج مى كنم).

در روايتى از امام صادق(عليه السلام) آمده كه مفضّل از حضرت پرسيد: «بِمَ يُعَرفُ النَّاجِى؟ فَقَالَ: مَنْ كانَ فِعلُهُ لِقَولِهِ مُوافِقاً فَهُوَ نَاجٍ وَ مَن لَم يَكُن فِعْلُهُ لِقَولِهِ مُوافِقاً فَاِنِمّا ذَلِكَ مُستَودَعٌ»(10)؛ (به چه چيزى انسان رستگار و ناجى شناخته مى شود؟ فرمود: كسى كه فعلش با قولش موافق باشد او رستگار است، و كسى كه فعلش موافق قولش نباشد او كسى است كه علم و ايمان چند روزى به او به وديعت داده شده و سپس از او به كوچكترين امتحانى سلب مى شود). آری انسانى كه علم و ايمان در وجودش مستقر نشده؛ بلكه مستودع است، راه نجاتى براى او نيست.

اَزُدى در روايتى ديگر از آن حضرت نقل مى كند كه: «فرمودند: «اَبْلِغْ مَوَالِينَا عَنّا السَّلَامُ وَ اَخْبِرْهُمْ اَنّا لَانُغْنِى عَنهُم مِنَ اللّهِ شَيئاً اِلِّا بِعَمَلٍ وَ…»(11)؛ (از طرف ما به دوستداران ما سلام برسان و به آنها خبر ده كه ما چيزى به آنها نمى دهيم [و شفاعت آنها را نمى كنيم] مگر با عمل… )، سپس افزودند: آنها هرگز به فلاح نمى رسند، مگر با عمل و پرهيزکارى، و شديدترين مردم از نظر حسرت در قيامت آن كسى است كه سخن صحيحى گويد و سپس خود به خلاف آن عمل كند».

برعكس طبق روايت آن حضرت: «مَنْ تَعَلَّمَ لِلّهِ عَزّوَجَلَّ وَ عَمِلَ لِلّهِ وَ عَلَّمَ لِلّهِ دُعِىَ فِى مَلَكُوتِ السّمَاوَاتِ عَظِيماً»(12)؛ (اگر كسى براى خدا دانش آموخت و براى او عمل كرد و تعليم داد، در آسمانها عظيم و بزرگ خوانده مى شود).
اين بزرگوارانى كه اين علوم را به ما آموختند، خود قبل از همه به آن عامل بودند. حضرت علي(عليه‌السلام) در «نهج البلاغه» مردم را اين چنين پند مى دهد و مى فرمايد: «اَيُّهَا النَّاسُ اِنِّى وَ اللهُ مَا اَحُثّكُم عَلَى طَاعَةٍ اِلَّا وَ اَسْبَقُكُم اِلَيهَا وَ لَا اَنهَاكُم عَن مَعصِيَةٍ اِلَّا وَ اَتَنَاهَى قَبلَكُم عَنهَا»(13)؛ (اى مردم به خدا قسم شما را به كار نيك و طاعتى ترغيب و تحريض نمى كنم، مگر اين كه در انجام آن بر شما سبقت مى گيرم و از معصيتى نهى نمى كنم مگر اين كه قبل از شما از آن دورى مى جويم).

پيروان راستين اين بزرگان هم چنين هستند، شما در احوالات شيخ طوسى ببينيد گفته اند: وقتى مصباح المتهجد – كه كتاب دعا و زيارت و نماز و ذكر مثل مفاتيح الجنان است- را نوشت اول خود عمل كرد و يك بار هم اهل خود را مأمور كرد چنين كنند و سپس به مردم ارائه كرد.(14)

پی نوشت:

(1). بحار الأنوار، مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى‏، محقق / مصحح: جمعى از محققان‏، دار إحياء التراث العربي‏، بيروت‏، 1403 قمری‏، چاپ: دوم، ج ‏2، ص 36، باب 9 (استعمال العلم و الإخلاص في طلبه و تشديد الأمر على العالم)؛ شبيه به اين روايت در نهج البلاغة، شريف رضى، محمد بن حسين‏، محقق / مصحح: صبحي صالح، هجرت‏، قم‏، ‏1414 قمری، چاپ: اول، ص 539، حکمت [372] 366؛ الكافي، كلينى، محمد بن يعقوب بن اسحاق‏، محقق / مصحح: غفارى، على اكبر و آخوندى، محمد، دار الكتب الإسلامية، تهران، ‏ ‏1407 قمری، چاپ: چهارم، ج ‏1، ص 44، باب (استعمال العلم) آمده و ميزان الحكمة، ري شهري، محمد، تحقيق: دار الحديث، دار الحديث، 1416 قمری، چاپ: اول، ج 7، ص 105 آورده است.

نقشه راه قانون جذب پنج بعدی در بُعد رفتارها ( اقدامات )

map raftar

حال که با زوایا و دلایل ،عنوان 5 بعدی ،بیشتر آشنا شدیم و با دیدگاه های فرهنگی  و حتی دینی خودمان نیز بیشتر آشنا شدید ،متوجه دلایل قرار داشتن “عمل کردن ” یا همان ” اقدام” به مطالبی که در موضوعات روانشناسی مربوط به هدف هایمان باید انجامشان دهیم بیشتر متوجه می شوید که آدم ها بصرف شرکت نمودن در چند سمینار و همایش و خواندن چندین کتاب خودیاری در زمینه روانشناسی مثبت گرا یا موفقیت انسان های بزرگ جهان ، الزاما قرار نیست که به هدفهایشان دست پیدا کنند (چرا ؟ )

دلیلش مشخص است که دانستن مسیر ، بخشی از رسیدن به مقصد است و براه افتادن و حرکت کردن نیز بخش دیگری ست که در این بخش قرار است مورد تحلیل ارزیابی قرار بگیرد و از دیدگاه های مختلف نیز به آن پرداخته ایم.

شاید حالا دلیل آنرا متوجه شویم که :

چرا بعضی ها علیرغم دانستن مطالب زیاد و داشتن کتابخانه های بزرگ و داشتن رزومه طولانی از شرکت در همایش ها و سمینارهای اساتید بزرگ ولی هنوز اندر خم یک کوچه اند؟
( دانستن به تنهایی کافی نیست )

آیا میخواهید قانون های واقعی و اصولی رسیذن به اهداف و آرزوهای خود را در شکلی ساده و جذاب یاد بگیرید ؟

سورپرایز برای شما عزیزان علاقه مند به قانون جذب 5 بعدی است

دوره ای جذاب که تمامی نگاه شما را به مشکلات و سختی های زندگی و همچنین باورهای شما را در جهت رسیدن به رویاهایتان ،بصورت علمی و اصولی تغییر خواهد داد

فرصتی بی تکرار و تصمیمی تحول ساز

اگر هنوز دوره آموزشی ” قوانین موفقیت جهان هستی ” یا ” قانون جذب 5بعدی ” را تهیه نکرده اید ،اقدام لازم را انجام دهید

چرا اینقدر عمل و اقدام مهم است ؟

همانطور که در مطالب بالا در این مقاله نیز آمده است ، حتی اگر بزرگترین دانشمندان و عالمان و کتابخوان ها و مطلب دان های جهان هم نزد هم جمع بشوند ولی هیچکدام به دانسته ها و دانش خود عمل ننمایند ، ذره ای نه تنها ارزش نخواهد داشت بلکه با توجه به دیدگاه های دینی ما نیز ، خداوند برکات خود را از قبل او می زداید .بنابراین هر طور که به این مدل  بعدی می نگریم ، بیشتر به این نتیجه می رسیم که همانطور که همه بزرگان دینی ، و دانشمندان و علما و مدرسین  وحتی سخنوران خارجی نیز گفته اند،باید آنچه را که در خصوص اهدافمان یادمی گیریم ، بهشان اقدام کنیم 

حتی اگر شده تیکه تیکه و قدم قدم و خرد خرد هم اقدام کنیم ولی ، باید اقدام کنیم

اما مدل 5 بعدی ما ، حرف حسابش چیه ؟

futureImage 85 1 نگین الماس و خواص آن

در واقع این مدل برگرفته از کلام زیبای ،امیرالمومنان است که در بالا در مورد آن بتفصیل صحبت کرده ایم.فقط باید بدانیم که با بیان امروزی ها ، باید بگوییم که این  مولفه یعنی 1) کلام   2)افکار   3)رفتار  4)باور  5)احساس    بشکل ضربدری بروی همدیگر تاثیر گذار هستند.که اگر این 5 مولفه یا 5 آیتم حول هدفی ارزشمند و خداگونه قرار داشته باشند ، قطعنا الماس وجودی شما و هدفتان متبلور و محقق خواهد شد .بنابراین فراموش نکنیم که الماس آرزوها و اهداف ما ، نیازمند 5 چیز خداگونه و مثبت و ارزشی هستند.

و اما تاثیر ضربدری ….

مثلا :

زمانیکه شما در مورد چیزی فکر می کنید معمولا ف بیشتر در مورد آن نیز حرف می زنید یا بالعکس ، شما در مورد جیزهای که بیشتر حرف می زنید ، خودبخود و اتوماتیک وار هم فکر می کنید 

یا مثلا : انسان در مورد هر فکری که بیشتر به ذهنش خطور می کند ،یا در واقع آن فکر بیشتر در ذهنش تکرار می شود یواش یواش آن فکر تبدیل به یک باور در ضمیرناخودآگاه او می شود 

یا : آدمی در مورد افکاری که بیشتر فکر می کند یا مثبت یا منفی ، احساسی نیز از همان جنس در خودش تجربه مینماید .امکان ندارد که شما در مورد چیزهای مثبت مثلا نیکی به دیگران ، صداقت ، صحبت از خوبی های دیگران ، انفاق یا صدقه به نیازمندان حرف بزنید ولی احساستان منفی و بد باشد.به همین دلیل است که حتی خداوند نیز فرموده است :

الا بذکرالله تطمئن القلوب

یعنی انسانی که کلام مثبتی درحد خداوند را بزبان بیاورد امکان ندارد که حسش بد شود ،و صددرصد احساس او مثبت خواهد شد و حس قلبی اش ، یعنی اطمینان قلبی خواهد شدص

نکته مهمتر از مهم :

مراقب باشید که شما نیز همانند بسیاری از افراد دیگر در دام زیاد دانستن نیفتید .یا همانطور که در همین مقاله گفتیم بصرف اینکه این مطالب را دانستید و آنها را بقول معروف یاد گرفتید یا فهمیدید دیگر بس است 

نه رفیق من 

ایراد بزرگ همه افراد زیاد دان همین جاست 

این موارد و هزاران مطلب دیگر در قالب مدل هایی باید توسط یک استاد :

اولا : بطور کامل نه گزینشی و مورد یاد داده شود 

ثانیا : و از آن مهمتر در قالب مدل هایی منطقی و عملی (مثلا مثل همین مدل  بعدی در همین آموزش ) توسط یک استاد برای شما اجرایی شوند

ثالثا : دانستن و اجرا کردن به تنهایی نیز کافی نیست که اگر اینطور بود هر تیراندازی بصرف دانستن محل هدف و بلد بودن شلیک کردن تیر باید الان رابین هود محلشون می بود

نه رفیق اینجاشو بذارید توی دوره به عزیزانیکه برای خودشون و هدف هاشون ارزش قائل هستند ، آموزش دهیم 

 

دیدگاهتان را بنویسید