ایده های ثروتساز، بدون نیاز به سرمایه:
مشاوره دانشجویان آریال با دکتر فرشید قنبرپور (مدیر عامل آریال )
**************************************************************************************
استاد سلام
خیلی خوشحالم که اجازه دادید تا از مشاوره های شما استفاده کنم .(دانشجوی آریال)
استاد(دکتر قنبرپور) : من هم خوشحالم عزیزم. همه عشق ، علاقه و لذت من این است که در موسسه آریال ، در خدمت دانشجویان با انگیزه ، با اراده و هدفمندی مثل شما باشیم، از اینکه امروز در خدمت عزیز پرتلاش و با انگیزه ای مثل شما هستم . خیلی خیلی خوشحالم .بفرمایید
استاد، من دانشجوی در حال تحصیل هستم که قصد دارم تا برای خودم یک کسب و کار راه اندازی کنم ، ولی هیچ ایده ای به دهنم نمی رسد،آیا می توانم از شما خواهش کنم ایده های درآمدزا به من معرفی کنید؟
دانشجوی آریال : البته اگر میشه ایده هایی معرفی کنید که نیاز به سرمایه آنچنانی نداشته باشد.یا اگر می شود حتی بدون نیاز به سرمایه باشند.
استاد : بله حتما : چرا که نه عزیزم
البته همین اول مصاحبه ، دوست من بهت بگم که من و تیمم در موسسه آریال ، بدنبال زدن حرفای صرفا خوشگل ولی بدون شرایط انجام نیستیم.بنابراین اگر یه جاهایی چیزی می گویم که کمی برای شما جوان عزیز ناخوشایند است ، بخاطر این است که دلم می خواهد شما با واقعیت ها مسیرتان را طی کنید نه با خیال و رویا و خیالپردازی
بنابراین اجازه بدهید همین ابتدای کار این موضوع را بگویم که ،راهاندازی کسب و کار بدون نیاز به سرمایه اولیه میتواند به عنوان یک راهکار خلاقانه برای ابتدای مسیر فعالیتهای کسب و کار شما باشد.ولی یادتون باشه اگه بخواهید تبدیل به رهبران بازار یا لیدر حوزه کاری خودتان بشوید ، در مسیر بیزینس اتان بتدریج که جلوتر می روید هرجا که احساس کردید با تزریق کمی سرمایه سرعت و مقدار درآمدتان را بیشتر کنید ،پیشنهاد می کنم که حتما این کار را انجام دهید .زیرا دوست ندارم که دانشجوی من فقط فکر کارهای کوچیک و رایگان و ارزان باشه!!
من در همین آموزش کوتاه هم چند تا همین ایده های خوب و درآمدزا را برای راهاندازی کسب و کارهای بدون نیاز به سرمایه اولیه را بهتون معرفی می کنم که امیدورام بتوانی از بین آنها یکی را انتخاب کنی.البته اگر هم هیچکدام از این ایده ها بنظرت جالب نبودند، نگران نباش زیرا در آموزش های بعدی ام، ایده های دیگری را بهت معرفی می کنم.
ایده هایی که بدون نیاز به سرمایه (یا با کمترین سرمایه می توانند بیزینس شما را راه اندازی کنند) در این جلسه بهت معرفی می کنم ،فعلا عبارتند از :
- ایده اول : خدمات مشاوره آنلاین:
اگر شما تخصص و تجربه ای در یک زمینه خاص دارید، و میتوانید خدمات مشاوره آنلاین ارائه دهید. میتوانید از طریق وبسایت، پلتفرمهای مشاوره آنلاین، یا حتی از طریق شبکههای اجتماعی کسب و کار خودتان را در این زمینه استارت بزنید و این خدمات را به دوستان و هموطنان گل خودمون ارائه دهید.
نکته : البته فعلا قصد نداریم که ایده را بطور کامل و مفصل به شما دوست خوبم آموزش بدهیم ،بلکه فعلا در اولین جلسه هستیم و فعلا می خواهیم جرقه های اولیه را در زذهن شما زده باشیم.پس نگران هیچ چیز نباشید و یادتان نرود که ما در موسسه آموزشی آریال(با مدیریت دکتر فرشید قنبرپور) همه هم و غم و فکر و ذکرمان شما جوان های ایران هستید .شمایی که ثابت کردید هیچ سدی نمی تواند جلوی رویاهای شما را بگیره.من واقعا به تک تک شما عزیزان کشورمان ایران افتخار می کنم.دم همتون گرم.
- ایده دوم : نویسندگی و ویرایش متون: اگر مهارت نوشتن و ویرایش متون دارید، میتوانید خدمات نویسندگی و ویرایش متون را ارائه دهید. این خدمات میتوانند شامل نوشتن مقالات برای وبسایتها، ویرایش مقالات علمی یا تجاری، و یا حتی نگارش محتوای رسانهای باشند.
این روزها با افزایش سایت ها و بیزینس های اینترنتی ، سایت های زیادی هستند که دنبال افرادی می گردند که بتوانند برایشان مقاله های با کیفیت در رابطه با موضوعی که آنها تعیین می کنند ،بنویسید.
یکسری از مشتریان یا مخاطبین شما هم می توانند دانش آموزان و دانشجویانی باشند که هنوز مهارت نوشتن مقاله را یاد نگرفتند و دنبال کسی می گردند تا اینکه وقتی این مهارت را یاد گرفتند برایشان مقالاتی بنویسند.
۳. ایده سوم : تدریس آنلاین: اگر در یک حوزه یعنی تدریس،فرقی نمی کنه در هر زمینه ای که باشد، مهارت خاص یا تخصص خاصی دارید، میتوانید کلاسهای آنلاین تدریس خودتان را راه اندازی کنید.این روزها خیلی ها هستند که دوست دارند معلیمن و اساتیدی با روش تدریس خاص و جذاب داشته باشند.همانطور که می دانید خیلی از شهرها و روستاها هستند که امکانات مراکز استان یا تهران را کمتر دارند ،ولی دوست دارند که از امکانات این شهرهای بزرگ استفاده کنند .شما می توانید یکی از این اساتید و مدرسین این حوزه ها باشید و با کارتان هنر آموزش و دانش خودتان را به دورافتاده ترین شهرهای ایران نیز می رساند. این کلاسها میتوانند در زمینههای مختلفی مانند زبانهای خارجی، موسیقی، مهارتهای کامپیوتری و غیره باشند.
۴ ایده چهارم : بازاریابی دیجیتال : این روزها با افزایش فضای مجازی و کسب و کارهای اینترنتی ، به همین دلیل بازاریابی های اینترنتی نیز افزایش پیدا کرده اند بنابراین اگر شما تجربه ای در زمینه بازاریابی دیجیتال دارید، میتوانید خدمات بازاریابی دیجیتال ارائه دهید.البته مجددا این موضوع را نیز بگویم که برای آنکه شما را بعنوان کننده این کار بشناسند ، ابتدا باید خود شما و مهارت و تجربه اتان و تخصص کاری اتان را در این زمینه بشناسند و اعتماد کنند. این ایده شامل مدیریت رسانههای اجتماعی، بهینهسازی موتورهای جستجو، تبلیغات آنلاین و غیره میشود.
۵ ایده پنجم :. خدمات طراحی گرافیکی: اگر دارای مهارت در طراحی گرافیکی و تجربه کار با نرمافزارهای مربوطه هستید، میتوانید خدمات طراحی لوگو، طراحی وبسایت، طراحی کارت ویزیت و غیره را ارائه دهید.
این تذکر را بدهم که امروزه با ،راگیر شدن هوش مصنوعی و نرم افزارهایی که به این ابزار قدرتمند مجهز شده اند ،بسیاری از کارهای گرافیکی که قبلا برای انجامشان نیاز به تخصص های خیلی سخت و آنچنیانی بود امروزه خیلی راحت شما با یادگیری خود ابزارهای هوش مصنوعی می توانید در کمترین زمان ممکن ، خدمات حوزه گرافیک خودتان را با ارزانترین قیمتی که می توانید در سطح خودتان ممتاز باشید ، ارائه دهید .
۶. ایده ششم : توسعه وبسایتهای ساده: اگر دارای مهارت در زمینه برنامهنویسی و توسعه وبسایتها هستید، میتوانید خدمات توسعه وبسایتهای ساده را ارائه دهید. این میتواند شامل ساخت وبسایتهایی برای کسبوکارهای کوچک و متوسط یا صفحات شخصی باشد.
یادتان باشد وقتی می گوییم طراحی یا توسعه سایت ، خیلی ذهنتان را درگیر برنامه نویسی با زبان های سختی مثل سی شارپ ، ASP و غیره نکنید .بلکه این روزها شما با یادگیری سایت سازهایی مثل وردپرس و یا جوملا یا … در کمتر از یکساعت می توانید حرفه ای ترین سایت کشور را طراحی کنید .فقط کافیه پشتکار و اراده خودتان را نشان دهید.
۷. ایده هفتم : خدمات مدیریت اجرایی مجازی (Virtual Assistant): این روزها بدلیل مشغله ذهنی مدیران کسب و کارها ، بسیاری از صاحبان و مدیران بیزینس ها وقت کافی برای مدیریت بیزینس خودشان را ندارند.مخصوصا بیزینس های اینترنتی که نیاز به انجام یکسری کارهای ریزه کاری دارند . این ایده شامل ارائه خدمات مدیریتی از راه دور برای شرکتها و فردها است. میتوانید کمک به مدیریت ایمیلها، تنظیم جلسات، مدیریت اسناد، و غیره را ارائه دهید.
۸. ایده هشتم : آموزش آنلاین: اگر تخصص خاصی دارید میتوانید آموزشهای آنلاین در زمینههای مختلفی ارائه دهید. مثلاً، آموزشهای مرتبط با مهارتهای نرم، زبانهای برنامهنویسی، هنر و صنایع دستی و غیره.این ایده کمی با ایده قبلی یعنی ایده شماره مشاوره آنلاین شباهت دارد ، ولی باید توجه داشت که شما در اینجا در حال آموزش هستید نه مشاوره ،البته شاید در حین آموزش مشاوره هایی را نیز بدهید ولی در کل این دو ایده با همدیگر تفاوت دارند.شما تا راه اندازی این بیزینس فقط یک “یا علی ” فاصله دارید. که باید دستانتان را روی زانوانتان بگذارید و با توکل به خداوند ایده خود را راه اندازی کنید.
۹. ایده نهم : خدمات ترجمه: اگر دو زبانه هستید میتوانید خدمات ترجمه را ارائه دهید. این شامل ترجمه متون، مقالات، فیلمها و محتوای وبسایتها میشود.شاید تکراری باشد ولی خالی از لطف نیست که بگوییم با آمدن هوش مصنوعی و نرم افزار های متنوع در زمینه ترجمه دیگر ارائه خدمات ترجمه از آب خوردن هم ساده تر شده است .و آنقدر این ایده ساده و راحت است که شما بعنوان یک شغل دوم و حتی یک تفریح نیز می توانید این بیزینس را راه اندازی کنید و از درآمدهای آن لذت کافی ببرید.البته یادتان نرود که قبل از لذت بردن از این ایده های ساده و بسیار درآمدزا، سپاسگزاری از خالق و پروردگاری که شما را در این مسیر ثروتساز قرارداده است فراموشتان نشود.
۱۰. ایده دهم : خدمات مراقبت از حیوانات خانگی: همه می دانیم که این روزها علاقه به داشتن حیوانات خانگی بسیار شایع شده است .حتی روانشناسان به بعضی از مراجعین خود توصیه به نگهداری یک حیوان خانگی و محبت کردن به آنها را مینمایند.اما باید بخاطر داشته باشیم که ضمن رعایت استانداردهای بهداشتی و محیطی در نگهداری از این حیوانات مظلوم ، این نیاز که به تازگی در کشورهای در حال توسعه از جمله ایران خودنمایی می کند، می تواند منبع درآمدی از نظر بیزینسی برای شما باشد.بنابراین اگر علاقهمند به حیوانات هستید، میتوانید خدمات مراقبت از حیوانات خانگی مانند پرورش و مراقبت از حیوانات، پیادهروی و بازی با آنها را ارائه دهید.
۱۱. ایده یازدهم : فروش محصولات دست ساز: خیلی ها دارای هنر های بسیار زیبا و اصیلی هستند که نمیدانند چگونه از این هنر ارزشمند خود ، تولید ثروت نمایند.از طرفی خیلی ها هستند که علاقمند به داشتن محصولات دستی دست ساز این افراد هنرمند هستند.کافیست که یاد بگیرید که چگونه می توانید هنزتان را تبدیل به ثروت کنید.وضمن کسب درآمد شخصی برای خودتان مبلغ هنر فردی خود و همشهریان خودتان در سطح کشور و حتی دنیا باشید. بنابراین اگر دارای مهارت در ساخت محصولات دستساز هستید، میتوانید این محصولات را آنلاین یا به صورت محلی فروش دهید. این محصولات میتوانند شامل جواهرات، لوازم تزئینی، لباسهای دستساز و غیره باشند.
۱۲. ایده دوازدهم : خدمات تدوین ویدیو : این روزها تعداد کسانیکه روز بروی علاقمند به تولید ویدئوهایی جهت بارگذاری در سایت های درآمدزایی از جمله یوتیوب ، آپارات و … هستد در حال افزایش است .ولی متاسفانه بعضی از این افراد مهارت تدوین و تولید ویدئوهای حرفه ای را ندارند و یا شاید وقت تدوین حرفه ای را ندارند . بنابراین اگر شما دارای تجربه و هنری در زمینه تدوین ویدیو و استفاده از نرمافزارهای ویرایش ویدیو هستید، میتوانید خدمات تدوین ویدیو برای شرکتها، یوتیوبرها یا افرادی که نیاز به ایجاد محتوای ویدیویی دارند، ارائه دهید.
*****************************
سئوال من از دکتر ( فرشید قنبرپور ) :
استاد تشکر از ایده هایی که در زمینه درآمدزایی و راه اندازی بیزینس به من دادید ، می خواستم سئوال دیگه ای از شما بپرسم :
سئوال من اینه که : با توجه به علایق، تخصص و منابع موجود، هر کدام از این ایدهها میتوانند به عنوان یک فرصت برای راهاندازی کسب و کار بدون نیاز به سرمایه اولیه در نظر گرفته شوند.بنظر شما برای راه اندازی این ایده ها،از کجا باید شروع کنم
پاسخ استاد :
دوست من ، سئوال خوبی پرسیدی ، باید اینطور بگویم که شروع کار،هر بیزینسی بسیار مهم است. بنابراین من در این آموزش و در همین گام چند مرحله کلیدی برای شروع راهاندازی کسب و کار بدون نیاز به سرمایه اولیه است را برایت توضیح می دهم.
- تعیین مهارتها و علایق: قبل از راه اندازی بیزینس اتان ،اقدام به تعیین توانمندیها ،مهارتها، تخصصها و علایقی کنید که در وجود خودتان دارید و به آنها علاقهمند هم هستید. بعد از آن یک زمینه ای که در آن تخصص دارید و به آن علاقهمند نیز هستید را انتخاب کنید، همین یک کار بقدری مهم است که کمک میکند تا برنامههایتان با انگیزه و موفقیتآمیزتر پیش بروند.
- پژوهش و بازاریابی: پژوهش در مورد بازار هدفتان و همچنین نیازهای آن بسیار مهم است. بررسی رقبا، تعیین نقاط قوت و ضعف آنها و شناخت مشتریان برای ارائه خدمات یا محصولاتی که به آنها نیاز دارند، اساس موفقیت شما در کسب و کارتان است.
- داشتن یک برنامه برای کسب و کار خود: برنامه کسب و کار که در اصطلاح مدرسین به آن بیزینس پلان گفته می شود، شامل اهداف، استراتژیها، مخاطبین، ساختار سازمانی و بودجه است. با تدوین یک برنامه کسب و کار (بیزینس پلان )، شما مسیر و استراتژی های خود را برای رسیدن به اهدافتان تعیین خواهید کرد.و هر روز گام هایی را که باید بردارید را از قبل می دانید.با داشتن یک بیزینس پلان ، می توان گفت که موفقیت شما در رسیدن به درآمد و ثروت حتمی است.کافیست که به آن پایبند باشید و با ایمان و توکل به خداوند هر روز گام های آنرا بردارید.
- داشتن یک وبسایت یا پروفایل شخصی در فضای اینترنت : اگر کسب و کارتان به صورت آنلاین است، توصیه می کنم که حتما یک وبسایت یا پروفایل شخصی برای خود بسازید. این کار به شما کمک میکند تا مخاطبین بیشتری در هر نقطه ای از کشور شما را بشناسند و از طرفی شما به مخاطبان خود نشان می دهید که چگونه میتوانند با شما تماس بگیرند و خدمات یا محصولاتی که ارائه میدهید را بخرند.داشتن یک وبسایت در واقع برای شما حکم همان فروشگاه یا مغازه ای را دارد که برای داشتن آن شما مجبور به هزینه های بسیار کلانی بودید.ولی این مشکل با طراحی و راه اندازی یک سایت خیلی راحت و در سطح گسترده تری حل می شود.
- تبلیغات و بازاریابی: ابزارهای مختلفی برای تبلیغات و بازاریابی در دسترس است، از جمله رسانههای اجتماعی، محتوای وبسایت، ایمیل مارکتینگ و غیره. برنامهریزی و اجرای یک استراتژی بازاریابی موثر، کمک میکند تا کسب و کار شما به دیده مشتریان بیشتری برسد.که شما برای بیزینس و کسب و کار خود باید از آنها استفاده نمایید تا مشتریانتان براحتی شما را بشناسند.
- ارزیابی و بهبود مداوم: ارزیابی عملکرد کسب و کار و بهبود مداوم آن بسیار مهم است. شما باید بهطور مداوم بازخوردهای مشتریان را بررسی کرده و بهبودهای لازم را در کسب و کار خود اعمال کنید.زیرا شاید مثل خیلی ها در زمان شروع بیزینس اتان خوب باشید ولی بمرور زمان ممکن است که بعضی از فعالیت های کاری شما به هر دلیلی از کیفیت اشان کاسته شود ، بنابراین نیاز دارید که هرزچند گاهی مجددا بیزینس اتان را مجدد ارزیابی کنید تا نقاط ضعف اتان را بشناسید .
با شروع از مراحل اولیه و ادامه پیشرفته کار، میتوانید کسب و کار خود را به موفقیت برسانید. همچنین، همیشه بهیاد داشته باشید که انگیزه، پشتکار و انعطافپذیری نیز از عوامل مهم در موفقیت یک کسب و کار هستند.
استاد یه سئوال دیگه هم دارم :
استاد ! می دانم که برای شروع هر کاری،باید مهارتها و علائق خودم را بدانم ،ولی میشه بهم بگی چگونه می توانم این کار را انجام دهم ؟
پاسخ استاد (دکتر فرشید قنبرپور) :
ببین رفیق من، درک مهارتها و علایق شخصی خود اولین گام مهم برای شروع هر کسب و کاری است. این اطلاعات به شما کمک میکنند تا بتوانید تصمیمات مناسبی برای آیندهی کاری خودتان بگیرید. من در این آموزش چند تا راهنمایی ساده برای کمک به شناخت مهارتها و علایق شما آوردم :
روش هایی برای شناسایی توانمندی و تخصص و علاقه خود :
۱. تحلیل تجربیات گذشته: نگاهی به تجربیات شغلی، آموزشی، و همچنین پروژهها و فعالیتهایی که در گذشته انجام دادهاید بیندازید. تجربیات گذشته میتوانند راهنمایی خوبی برای شناخت مهارتها و علایق شما باشند.
۲. انجام آزمونهای شخصیتی: انجام آزمونهایی مانند MBTI یا DISC میتواند به شما کمک کند تا نوع شخصیتتان و ویژگیهایی که در کارهایی که برای آنها مناسب هستید، را شناسایی کنید.
۳. مشاوره شغلی: مشاوره شغلی میتواند به شما کمک کند تا مسیر شغلی مناسبی را انتخاب کنید. مشاورهدهندگان شغلی معمولاً با استفاده از مصاحبهها و آزمونهای مشاوره شغلی به شما کمک میکنند تا مهارتها و علایق خود را شناسایی کنید.
۴. پرسش از خودتان: سوالاتی مانند “چه چیزهایی را دوست دارم؟”، “در چه فعالیتهایی ماهرتر هستم؟” و “در کدام حوزهها احساس ارضای زندگی میکنم؟” میتوانند به شما کمک کنند تا مهارتها و علایقتان را مشخص کنید.
۵. آزمایش و خطا: گاهی اوقات، تلاش برای انجام کارهای مختلف و آزمایش موارد مختلف میتواند به شما کمک کند تا متوجه شوید کدام کارها بیشتر با شخصیت و مهارتهای شما هماهنگ است.
با توجه به این راهنماییها، شما میتوانید مهارتها و علایق خود را شناسایی کرده و از آنها برای تصمیمگیری درباره آیندهی شغلی خود استفاده کنید. به خودتان زمان کافی بدهید و با تجربه و تلاش، بهترین مسیر برای خود را پیدا خواهید کرد.
استاد ! اگه میشه یه سئوال دیگه هم بپرسم.
استاد بعد از اینکه همه مهارتها،توانمندیها و علائق خودم را شناسایی کردم، اولین گام برای راه اندازی ایده ای که از لیست ایده های بالا انتخاب کردم چیست ؟
استاد !
ببینید شما بعد از شناخت مهارتها، توانمندیها و علایق خود، اولین گام برای راهاندازی ایدهای که از لیست ایدههای بالا انتخاب کردهاید، عبارت است از:
- تحقیقات و بررسی بازار: قبل از هر چیز، نیاز است که بازار مورد نظرتان را بررسی کنید. این شامل شناسایی مخاطبان هدف، نیازها و مشکلات آنها، رقبا و فرصتهای بازار است. با این کار میتوانید مطمئن شوید که ایده شما ممکن است در بازار موفقیت آمیز باشد یا خیر.
- تدوین برنامه کسب و کار: ایجاد یک برنامه کسب و کار جامع از جمله مواردی است که باید در این مرحله انجام دهید. این برنامه شامل اهداف کسب و کار، استراتژیها، مخاطبان، ساختار سازمانی، بودجه و غیره است.
- تعیین نیازمندیها و منابع: برای شروع کسب و کار، نیازمندیهای مختلفی وجود دارد، از جمله تکنولوژی، منابع انسانی، محصولات یا خدمات، فضای کاری و غیره. تعیین این نیازمندیها و جمعآوری منابع مورد نیاز برای شروع کسب و کار بسیار حیاتی است.
- ایجاد یک برند: برندسازی در دنیای کسب و کار بسیار مهم است. شما باید یک نام برای کسب و کار خود انتخاب کنید و سپس لوگو، شعار و هویت برند را ایجاد کنید که با ارزشافزوده کسب و کار شما هماهنگ باشد.
- شروع به عمل: پس از آمادهسازی موارد بالا، زمان آن رسیده که به عمل بپردازید. شروع کار با انجام اقدامات مورد نیاز برای شروع کسب و کار شما، مانند ایجاد وبسایت، تبلیغات، ارتباط با مشتریان و غیره، انجام میشود.
در نهایت، باید به خودتان انگیزه و اعتماد به نفس بدهید و از اینکه به سمت تحقق رویاهایتان حرکت میکنید، لذت ببرید. هرچند که ممکن است مواجه با چالشها و موانع باشید، اما پیشرفت در مسیر شخصی و حرفهای خود، امری بسیار ارزشمند است.
استاد ! ا خجالت می کشم ولی یه سئوال دیگه هم دارم .
می دانم که داشتن انگیزه و روحیه، بسیار اهمیت دارد،ولی اگر میشود روش های برای ایجاد انگیزه را به من یاد بده
پاسخ استاد قنبرپور :
بله، همین طور است .ایجاد انگیزه و حفظ آن برای رسیدن به اهداف و تحقق رویاها بسیار اهمیت دارد. من اینجا چند روش برای ایجاد و حفظ انگیزه را برایتان آورده ام:
۱. تعیین اهداف و رویاها: تعیین اهداف مشخص و رویاهای واقعپذیر و قابل اندازهگیری اولین گام برای ایجاد انگیزه است. هرگز از تعیین اهداف بزرگ و آرزوهایی که شما را به چالش میکشانند فرار نکنید.زیرا خیلی از افراد یا تنبلی می کنند یا از از اینکه هدفی برای رسیدن تعیین کنند می ترسند.می پرسید می ترسند؟ ترس چرا ؟! بله درست فهمیدید می ترسند.البته این ترس ، ترس در ناخودآگاه اشان است .زیرا رمانیکه شخصی هدفی داشته باشد ، هر یک روزی که می گذرد ، مشخص می شود که چقدر به هدفش آیا نزدیک شده است یا دور .آیا اصلا اقدامی برای هدفش انجام داده است یا نه .و خلاصه بعد از مدتی نیز همه از او انتظار دارند که هدفی که چند وقت پیش برای خودش تعیین کرده بود را ، مطرح کند تا آنها ببینند که هدف چه شده است .آیا این شخص توانسته است که آنرا محقق کند یا نه .خلاصه عرضه و توانایی های این شخص با رسیدن یا نرسیدن به آن به چالش کشیده می شود .
۲. داشتن یک برنامه عملی و واقعی: برنامه عملی شامل مراحلی مشخص و گام به گام است که شما را به سوی اهدافتان هدایت میکند. این برنامه باید قابل انجام و قابل اعتماد باشد و شما را از گمراهی و خستگی جلوگیری کند.بنابراین صرفا داشتن برنامه مهم نیست ، بلکه این برنامه باید زیر نظر یک مربی با تجربه ، طرح ریزی شده باشد تا بتواند شما را به هدفتان برساند.نه اینکه فقط یک تیکه کاغذ باشد.
۳. داشتن انگیزه درونی: به دنبال دلایل شخصی و درونی برای تحقق اهداف خود بگردید. این میتواند شامل احساس موفقیت، خودباوری، رضایت شخصی، یا بهبود زندگی شخصی باشد.
۴. افزایش انگیزه از طریق اطرافیان: با دوستان، خانواده و افرادی که انگیزه و انرژی مثبت دارند، ارتباط برقرار کنید. انرژی مثبت و حمایت از افراد اطراف شما میتواند به شما انگیزه و انرژی بیشتری بدهد.
۵. استفاده از تکنیکهای ذهنی: تکنیکهایی مانند تأمل، مدیتیشن، تمرینات تنفسی و آگاهی ذهنی میتوانند به شما کمک کنند تا انگیزه و انرژی خود را افزایش دهید و با استرسها و نگرانیهای روزمره کنار بیایید.
۶. مانور دادن روی اتفاقات موفق زندگی خود: هرگاه موفقیتهایی در راه خود داشته باشید، از آنها به عنوان یک منبع انگیزه استفاده کنید. این موفقیتها میتوانند به شما اعتماد به نفس بیشتری بدهند و انگیزه شما را برای ادامه راه حفظ کنند.
با توجه به این روشها، شما میتوانید انگیزه خود را افزایش دهید و به سوی اهدافتان پیش بروید. همیشه به خودتان انگیزه بدهید و به خاطر داشته باشید که پیشرفت در هر مرحلهای از مسیر شخصی و حرفهایتان ارزشمند است
استاد ببخشید باز هم سئوال دارم .شرمنده:
آیا برای راه اندازی بیزینس ام ، الزاما باید بیزینس مدل داشته باشم ؟ یا نه بدون آن هم می توانم کسب و کارم را شروع کنم؟
پاسخ استاد :
واقعیت باید بگویم که ، هرچند که داشتن یک بیزینس مدل میتواند به شما کمک کند تا مسیر و راهبردهای خود را برای کسب و کارتان مشخص کنید و به آن برسید، اما ، ممکن است بدون داشتن یک بیزینس مدل هم کسب و کار خود را که شروع کرده بودید را بتوانید به موفقیت برسانید. ولی این را بدانید که احتمال این کار خیلی خیلی کم است .تجربه نشان داده است که بسیاری از کسب و کارها ابتدا از طریق آزمون و خطا و یا ایدههای خلاقانه اولیه اشان شروع شده اند ولی بعداً برای کسب و کار خود بیزینس مدل تدوین کرده اند..زیرا آنها می دانند که برای توسعه و پایداری هر بیزینسی نیاز به داشتن نقشه راه و قطب نمایی مطمئن است.که این کار را همان بیزینس پلان برای شما انجام می دهد.
در ابتدا، ممکن است شما فقط یک ایده داشته باشید و نهایتاً یک استراتژی کلی برای اجرای آن ایده. ولی این ممکن است صرا ایدهآل برای شروع کار باشد، زیرا به شما امکان میدهد تا بهطور مستقیم بازخوردهای بازار را دریافت کنید ولی بمرور نیاز بازار و بیزینس شما به داشتن بیزینس مدل خودش را نشان می دهد.
یادتان نرود که، در طول زمان، داشتن یک بیزینس مدل میتواند به شما کمک کند تا به طور دقیقتر اهداف، نیازمندیها، راهبردها، منابع مورد نیاز و ساختار کسب و کار خود را شناسایی کنید. بیزینس مدل میتواند به شما کمک کند تا بهترین راههای پیشروی را برای رسیدن به اهداف خود انتخاب کنید و از ابتدا بهینهسازی کنید.
بنابراین، برای شروع کسب و کار، شما میتوانید بدون داشتن یک بیزینس مدل شروع کنید، اما به مرور زمان و با پیشرفت کسب و کار، توصیه میشود که یک بیزینس مدل را تدوین و پیادهسازی کنید تا بهبود و رشد پایدارتری داشته باشید.
استاد ببخشید !
حالا که بحث راه اندزای کسب و کار و بیزینس مدل و اهمیت آن پیش آمد،آیا می توانی توضیحاتی در مورد بیزینس مدل به من بدهی تا بعدا بتوانم بیشتر روی آن مطالعه نمایم؟
پاسخ دکتر !
البته، بیزینس مدل یک فرمول کلی است که توصیف میکند چگونه یک کسب و کار برای مشتریان خودش ارزش ایجاد میکند،و چه کسانی از این ارزش بهرهمند میشوند، و همچنین نشان می دهد که چگونه این ارزشها به دست میآیند و همچنین توزیع میشوند.
حالا که به این موضوع علاقمند هستید ،در اینجا به صورت خلاصه تعدادی از اجزای اصلی یک بیزینس مدل را توضیح میدهم:
- مقدار ارزش ارائه شده (Value Proposition): این بخش توضیح میدهد که کسب و کار شما به مشتریان چه ارزشی ارائه میدهد و چه مشکلاتی را حل میکند یا چه نیازهایی را برطرف میکند.
- منابع کلیدی (Key Resources): این قسمت شامل منابعی است که برای اجرای کسب و کار شما لازم است، مانند سرمایه مالی، منابع انسانی، فناوری، تجهیزات و غیره.
- همکاریهای کلیدی (Key Partnerships): این بخش از بیزینس مدل توضیح میدهد که با چه کسانی همکاری میکنید تا کسب و کار شما بتواند بهتر واقع شود، مثلاً تأمینکنندگان، شرکای توزیع و …
- ساختار هزینهها (Cost Structure): این قسمت از بیزینس مدل شامل هزینههای مختلفی است که برای اجرای کسب و کار شما لازم است، مانند هزینههای تولید، تبلیغات، حقوق پرسنل و …
- منابع درآمد (Revenue Streams): این بخش در بیزینس مدل توضیح میدهد که از کجا کسب و کار شما درآمد تولید میکند و چگونه این درآمدها تولید میشود، مانند فروش محصولات، اشتراکگذاری دادهها، اشتراکی، تبلیغات و …
- نیازهای مشتریان (Customer Needs): این بخش بیزینس مدل توضیح میدهد که مشتریان شما چه نیازهایی دارند و چگونه کسب و کار شما میتواند به این نیازها پاسخ دهد.
- مسیرهای توزیع (Distribution Channels): این قسمت در بیزینس مدل شامل راههایی است که شما محصولات یا خدمات خود را به مشتریان میرسانید، مانند فروش مستقیم، فروش اینترنتی، توزیع از طریق عرضهکنندگان و …
استاد قنبرپور :
البته این را بگویم که این فقط بخشی از اجزای یک بیزینس مدل است. هر کسب و کار ممکن است ویژگیها و اجزای متفاوتی در بیزینس مدل خود داشته باشد که به صورت خلاصه در بالا ذکر شده است. برای اطلاعات بیشتر و دقیقتر، میتوانید منابع مرتبط را مطالعه کنید یا به دورهها و کارگاههای مرتبط شرکت کنید.
شاگرد آریال :
خیلی ممنون استاد از اینکه این اطلاعات ارزشمند را به من دادید.از خداوند نیز سپاسگزارم که با کمک شما و از آن مهمتر زیر سایه حمایت های خداوندی اش ، با اعتماد بنفس می توانم بیزینس ام را راه اندازی کنم.
استا ، آیا مطلب دیگری هست که فکر کنید بدرد من بخورد و در پایان به من بگویی؟
دکتر فرشید قنبرپور :
خواهش میکنم! خوشحالم که با کمک تیم تخصصی خودم در موسسه آریال توانستم کمکی هر چند کوچک به شما بکنم. اگر بخواهم یک نکته مهم در پایان بگ.یم این است که همیشه به خودتان اعتماد کنید و به قدرت و تواناییهایی که در درون شما است، ایمان داشته باشید. هر چالشی را که در پیش رویتان قرار میگیرد، به عنوان یک فرصت برای رشد و یادگیری ببینید و به سوی آن پیش بروید. همچنین، همیشه مهم است که با ارزشهای اخلاقی خود و اهدافتان هماهنگ باشید و در تمامی اقداماتتان از این اصول پیروی کنید.
موفقیت در کسب و کار نیازمند صبر، پشتکار و تلاش مداوم و از همه اینها مهمتر ،توکل به خداوند در تمام گام هایی که بر می دارید است، یادتان نرود که با اعتماد به نفس و داشتن انگیزه و توکل به خداوند، هیچ چیز غیر ممکن نیست. به خودتان فرصت دهید تا رویاهایتان را تحقق ببخشید و به رشد و پیشرفت شخصی و حرفهای خود ادامه دهید.
قبل از آنکه سخن آخرم را بگویم ، یادتان نرود که فردای ایران ، منتظر تلاش های امروز شماست.یادمان نرود که آیندگان چشمانشان به تک تک گام هاییست که شما امروز بر می دارید و ، تصمیم هایی که امروز می گیرید.
انتخاب با شماست که آینده ایران چگونه باشد.کشوری پیشرفته و توسعه یافته که هر انسانی از هر گوشه جهان دوست داشته باشد که در ایران زندگی کند و پاسپورت ایرانی داشته باشد ، یا نه کشوری که وقتی اسمش را می برند ، همه گوشه لب هایشان تمسخری تحقیرآمیز نقش ببندد.
همه چیز دست خودتان است ،انتخاب با شماست.
و اما کلام آخر
یادتان باشد ، از هر شهر و هر روستا و از هر قومیت و با هر زبان، گویش و لهجه ای که باشید یکنفر ، اینجا مثل یک سرباز گوش به فرمان اراده شماست .
هر وقت احساس کردید ، یا تصورتان این بود که نیاز به مشاوره و راهنمایی دلسوزانه ای برای اهداف و رویاهای خودتان داشتید، یکنفر اینجاست که تنها دغدغه او رویاهای شما و درخشش افتخارآمیز تحقق هدف های ایرانساز شماست.
یا علی ،خدانگهدار
((دکتر فرشید قنبرپور مدیر مسئول موسسه آموزشی آریال))
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.