پنج راز موفقیت تیم کاری از زبان گوگل
در این قسمت از سری آموزش موفقیت شما عزیزان را با پنج راز موفقیت تیم کاری از زبان گوگل آشنا میکنیم که میتواند تاثیر بسزایی در رشد کسب و کار شما و کسب موفقیت باشد . با آریال همراه باشید.
آموزش موفقیت در کار
طی سال ها، گوگل تحقیقات بیشماری برای درک بهتر رفتار کارمندانش انجام داده و اطلاعات بسیاری نیز درباره شان جمع آوری کرده. یکی از پروژه های بسیار جالب این شرکت ارسطو نام دارد؛ این شرکت برای انجام این تحقیق تعدادی از بهترین و باهوش ترین افرادش را دور هم جمع کرده تا به یک چارچوب برای موفقیت تیم ها دست پیدا کند.
.
گوگل مخصوصا قصد داشت متوجه شود چرا وقتی یک سری تیم ها کاملا موفق عمل می کنند، تیم های دیگر قادر به انجام این کار نیستند.
.
قبل از انجام این تحقیق سران گوگل تصور می کردند ساختن یک تیم موفق به معنای جمع کردن بهترین افراد دور هم باشد. در ذهن آن ها با کنار هم گذاشتن بهترین مهندس و یک مدیر مالی و فردی دارای مدرک دکترا موفقیت تیم تضمین خواهد شد. اما «جولیا روزوفسکی»، مدیر آنالیز کارمندان گوگل اعلام کرده آن ها به شدت در اشتباه بوده اند.
زمانی که روزوفسکی و همکارانش در حال تلاش برای درک عوامل موفقیت تیم ها بودند، دائما با تحقیق هایی رو به رو می شدند که روان شناسان و جامعه شناسان در آن ها به عادات گروه ها پرداخته بودند.
/
سنت ها، استانداردهای رفتاری و قوانین نانوشته درباره نحوه کار گروهی مردم. این عادات و قوانین ممکن است نانوشته باشند اما تاثیرشان روی عملکرد تیم بسیار پر رنگ است.
.
با بررسی موضوع از این دریچه جدید به همراه اطلاعات دیگری که از تحقیقی دیگر درباره هوش جمعی (توانایی هایی که بر اثر همکاری به وجود می آیند) به دست آمده بود، محققان پروژه ارسطو از نو رفتار کارمندان را بررسی کردند تا این قوانین نانوشته را کشف کنند.
/
نتایج این تحقیق در پنج ویژگی زیر خلاصه شد:
راز موفقیت
۱٫ قابل اتکا بودن
اعضای تیم وضایفشان را به موقع و کامل انجام می دهند و انتظارات را برآورده می سازند.
۲٫ ساختار و شفافیت
تیم های موفق اهداف مشخصی دارند و نقش هرکدام از اعضا به درستی تعریف شده.
۳٫ تعلق خاطر
اهداف گروه برای هر عضو اهمیت ویژه ای دارد.
۴٫ تاثیرگذاری
اعضای گروه باور دارند فعالیتشان هدف دار بوده و تاثیر مثبتی بر اهداف بزرگتر خواهد داشت.
۵٫ امنیت روانی
همه ما در جلسه هایی حضور پیدا کرده ایم که از ترس قضاوت شدن یا زدن حرف اشتباه نظراتمان را بیان نمی کنیم. حضور در محیطی که هر فرد احساس کند زیر ذره بین قرار گرفته برایش غیرقابل تحمل خواهد بود.
اما شرایط متفاوتی را تصور کنید که در آن اعضا توانایی ریسک کردن، بیان نظرات و سوال پرسیدن داشته باشند بدون اینکه مورد قضاوت یا سرزنش قرار بگیرند. محیطی که در آن مدیر نقش حمایتی داشته و شرایطی فراهم میکند تا کارمندان بدون نگرانی فعالیت کنند.
این اتفاقی است که از آن تحت عنوان امنیت روانی یاد می شود. گوگل متوجه شد کارمندانی که از امنیت روانی برخوردارند کمتر به ترک کارشان مایل اند و از پتانسیل های تنوع استفاده بهتری می کنند.
.
مهندسی بهترین تیم اتفاق پیچیده ایست اما رعایت این پنج نکته حتما شما را در رسیدن به بهترین نتیجه یاری خواهد کرد. طی این تحقیق گوگل بار دیگر گفته ارسطو که “یک کلیت از تک تک اعضایش عملکرد بهتری دارد” را ثابت کرد.
چند عامل دیگر موفقیت تیم کاری از زبان گوگل
تلاش همیشگی برای بهترین بودن
این موتور جستجوی استثنایی تقریبا همه چیز را در دنیا می داند و حتی حدس های آن هم تقریبا همیشه درست است.
گوگل همیشه تلاش کرده است که برترین باشد و روز به روز پیشرفت کند. در حقیقت این شرکت عظیم، الگوریتم پیشرفت وبه روز رسانی هر روزه دارد. آخرین به روز رسانیی که گوگل داشته این بوده که صفحات وب را بر اساس میزان راحتی استفاده از آنها با تلفن همراه بررسی کند و در رنکینگ های خود نشان دهد.
لغت ژاپنی ” Kaizen” به معنی “پیشرفت مداوم” است که از مدت ها پیش شعار راهنمای شرکت های ژاپنیست.شاید فکر کنید که کسب و کار و تجارت شما در بهترین حالت ممکن در عالی ترین جایگاه است. اما این فقط یه توهم است.
مهم نیست که چقدر همه چیز خوب پیش می رود یا عالی به نظر می رسد، شما به پیشرفت و جلو رفتن احتیاج مبرم دارید تا بتوانید در آینده نیز همینگونه برتر بمانید.
کم بودن بهتر از زیاد بودن است
آیا گوگل یکسره در حال طراحی و خلق ایده است یا روند ثابت تری دارد؟
شاید ما به اندازه ایی که باید مدیر و کارمند نداشته باشیم اما ترجیح می دهیم تعداد کم و کیفیت بالا داشته باشیم تا تعداد بالا و کیفیت پایین.
/
شاید باور کردنی نباشد ولی برای من کار کردن در جایی که تعداد آدم های زیادی وجود دارند بسیار سخت تر است. این فلسفه گوگل است:
وقتی موضوع مدیریت وسط باشد، “کم” در حقیقت “زیاد” است.حتی در یک رستوران ساده اگر تعداد سرآشپز ها بیشتر از تعداد آشپزها باشد مسلما کیفیت غذای ارایه شده عالی نخواهد بود.این روزها ادم ها بهتر میتوانند خودشان را مدیریت کنند،
.
کافیست هدفی برای آنها مشخص کنید و اجازه دهید کارشان را انجام دهند.
برای لذت بردن و پیش برد هدف کار کن ، نه پول.
واقعا چه تعداد کارمند احتیاج دارید؟ اگر دلیل اصلی کارکردن ما پول بود، مدت ها پیش گوگل را می فروختیم و الان در سواحل هاوایی آفتاب می گرفتیم.
یکی از عناصر اصلی داستان هایی که ما از کارآفرینان موفق شندیده ایم این بوده که این فراد همیشه با کمترین انگیزه مالی دست به انجام کاری زده اند که روزی رویایشان بوده است.
.
مثلا در مورد استیو جابز، که روزهای اولش شباهت بسیار زیادی به روزهای اول موسسان گوگل ، لری پیج و سرگی برین دارد.
پیج میگوید ایده گوگل را برای اولین بار در خواب دید! ایده اصلی که به ذهن وی رسیده بود این بود:
“دانلود کل وب” که خیلی زود موتور جستجو نام گرفت. نکته اصلی که اینجا وجود دارد این است که بزرگ ترین کارآفرینان مدرن و موفق دنیا هرگز با این ایده که ” من باید پولدار شوم” شروع به کار نکرده اند.
.
پول برای اینگونه افراد هرگز انگیزه نبوده است . انگیزه ایی که اکثر مواقع وجود داشت و بسیار هم جواب داد یک تصویر، یک هدف و یک ایده بود که احتمال داشت بتواند به بشریت به هر نحوی کمک کند.
تمرکز و دقت به روند پیشرفت
هدف چیست؟ خیلی از شرکت ها هستند که با گذر زمان هم موفقیتی کسب نمی کنند.کجای کارشان غلط است؟
آنها آینده و احتیاجات اتی پیش بینی نمی کنند.آنها در مورد عرصه تجارت خود آینده نگری ندارند.
.
بلاک باستر (Blockbuster Video) سال ۲۰۰۰ فرصت خرید شبکه نت فلیکس را به قیمت عجیب ۵۰ میلیون دلار داشت اما مسیولانش حماقت کرده و این پیشنهاد را رد کردند. الان بلاک باستری وجود ندارد.
شرکت های عکاسی مانند Polaroid,Kodak و بسیاری دیگر هرگز عکاسی دیجیتال را جدی نمیگرفتند و به دلیل این بی اعتنایی بهای سنگینی پرداختند.
.
برنامه MySpace از دنیای مجازی به کل پاک شد چون نتوانست بفهمد آدم ها احتیاج دارند به طرق گوناگون به یکدیگر متصل شوند و Hostess سازنده اصلی Twinkie، نخواست حرکتی در جهت غذا خوردن سلامت تر بردارد و مجبور شد درهای شرکت خود را سال ۲۰۱۲ برای همیشه ببندد.
قدرت پیش بینی کردن مسیر حرکت بازاری که به آن وارد شدیم برای یک کارآفرین و رشد و رونق کسب وکار وی مسیله ایی حیاتی است، به خصوص در دنیایی که به این سرعت در حال پیشرفت در تکنولوژی و دیگر عرصه هاست.
.
برای جهان و بشریت خوبی بخواه و جهان نیز برای تو خوبی به ارمغان می آورد.
آیا دقیقا میدانید چه جریان و روندی به روی کسب و کار شما تاثیر می گذارد؟ خیلی از افراد فکر می کنند که شرکت های بزرگ حیله گر و مکار هستند و شهرت منفی پیدا میکنند که البته به نظر من تا حدودی درست است.
.
شاید باورتان نشود، شعار غیر رسمی گوگل این است: “عمل غیر اخلاقی نکن ” که البته به تازگی یک شعار جدید هم به ان اضافه شده : ” کار درست را انجام بده”. پیچ معتقد است که به طور کلی نگاه منفی که بعضی از مردم به برخی از برند ها دارند به این دلیل است که این شرکت ها هدفشان خدمت به خودشان است و مردم این نیت ها را می فهمند.
.
گوگل اما دلش میخواهد همیشه آدم خوب باقی بماند. هدفش مرتب کردن،در دسترس قرار دادن و مفید واقعا کردن اطلاعات کل جهان است. امروزه بسیاری از مشتری ها و مصرف کننده ها، شرکت هایی را که مثلا به کارگران زور میگویند و یا محیط زیست را آلوده می کنند مجازات می کنند.
.
کسب و کار دیگر فقط تولید درآمد و سود نیست بلکه کمک به کل جهان هستی برای بهتر بودن هم هست. مصلما این چیزی است که گوگل آن را خوب فهمیده و یکی از دلایل موفقیتش هم همین است.
سوال این است آیا میخواهیم تمرکز خود را به روی خوب بودن بگذاریم؟
در دنیای پرآشوب و هرج مرج امروزی و همینطور دریای اطلاعات تکنولوژیک و مدیریت های مجازی ،مردم بیش از پیش ترجیح می دهند که شرکت هایی را ببینند که به سلامت زندگی آنها کمک بیشتری می کند، که امن است و با رعایت مسایل اخلاقی به بهتر شدن زندگی آنها کمک می کند.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.